
RUNNING SCARED 
Azerbaijan’s 

Silenced 
Voices

2012





1

This report was compiled by:

ARTICLE 19
Free Word Centre
60 Farringdon Road
London
EC1R 3GA
United Kingdom

Tel:  +44 20 7324 2500
Fax:  +44 20 7490 0566
E-mail:  info@article19.org

© ARTICLE 19, London, 2012

ISBN: 978-1-906586-30-0 

This work is provided under the Creative Commons Attribution-Non-Commercial-ShareAlike 3.0 unported 
licence.

You are free to copy, distribute and display this work and to make derivative works, provided you:

1. give credit to the International Partnership Group for Azerbaijan;
2. do not use this work for commercial purposes;
3. distribute any works derived from this publication under a licence identical to this one. To access the full 

legal text of this licence, please visit: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/legalcode.

The International Partnership Group for Azerbaijan would appreciate receiving a copy of any materials in which 
information from this report is used.

This report is published thanks to generous support from the United Kingdom Embassy in Baku.



2

ARTICLE 19: Global Campaign for Free Expression
Free Word Centre
60 Farringdon Road, London EC1R
United Kingdom
Contact: Rebecca Vincent, IPGA Project Coordinator
E-mail: rebecca@article19.org
Phone: +44 (0) 20 7324 2500
www.article19.org

Human Rights House Foundation
Kirkegata 5
0153 Oslo
Norway
Contact: Ane Tusvik Bonde, Regional Manager
E-mail: ane.bonde@humanrightshouse.org
Phone: +47 22 47 92 47

Index on Censorship
Free Word Centre
60 Farringdon Road, London EC1R 3GA
United Kingdom
Contact: Natasha Schmidt, Assistant Editor
E-mail: natasha@indexoncensorship.org
Phone: +44 (0) 20 7324 2527
www.indexoncensorship.org

International Federation of Journalists
International Press Centre
Residence Palace, Block C
Rue de la Loi 155, 1040 Brussels
Belgium
Contact: Adrien Collin, Project Officer
E-mail: adrien.collin@ifj.org
Tel: +32 2 235 22 03
www.ifj.org

List of endorsing organisations



3

Media Diversity Institute
43-51 Great Titchfield Street
London, W1W 7DA
United Kingdom
Contact: Pedja Urosevic, Communications Officer
E-mail: pedja.urosevic@media-diversity.org
Tel: +44 (0) 207 2552 473
www.media-diversity.org

Norwegian Helsinki Committee
Kirkegata 5, 0153 Oslo
Norway
Contact: Berit Lindeman, Head of Information/Advisor
E-mail: lindeman@nhc.org
Tel: +47 22 47 92 02
www.nhc.no

Reporters Without Borders
47 rue Vivienne
75002 Paris
France
Contact: Johann Bihr, Head of the Europe and Central Asia Desk
E-mail: europe@rsf.org
Tel: +33 1 44 83 84 84
www.rsf.org

World Association of Newspapers and News Publishers
96 bis rue Beaubourg
75003 Paris
France
Contact: Rodrigo Bonilla, Missions Manager
E-mail: rodrigo.bonilla@wan-ifra.org
Tel: +33 1 47 42 85 37
www.wan-ifra.org



4

List of endorsing organisations           2

Acknowledgments            5

Executive Summary            7

Recommendations            8

1. Introduction                    10

2. Foreword by Frank La Rue                  12

3. Impunity for violence against journalists                13

4. Political use of the law to silence freedom of expression              17

5. Freedom of expression and freedom of peaceful assembly: mutually reinforcing, mutually 
limited                     22

6. Freedom of association: pressure on NGOs, human rights defenders and lawyers          26

7. Freedom of information: a fundamental right                31

8. Freedom of expression online                  34

9. State control of the media                  39

10. Ethics, professionalism and self-regulation of the media              44

11. Azerbaijan’s image problem                   47

12. Conclusion                    50

Appendix 1: list of acronyms used in the report                         51

Contents



5

This report is a joint publication of the International Partnership Group for Azerbaijan (IPGA), 
a coalition of international NGOs working to promote and protect freedom of expression in 
Azerbaijan.

The report was compiled by Rebecca Vincent, IPGA Project Coordinator for ARTICLE 19, with 
contributions from other organisations and authors as indicated in each chapter. The report was 
edited by Rebecca Vincent and Natasha Schmidt, Assistant Editor for Index on Censorship. Design 
and layout were done by Rowan Emslie, Communications Intern for ARTICLE 19. Gunay Rahimova 
translated the report into Azerbaijani, and Jana Nikolovska translated it into French. The cover 
image was drawn by journalist and political caricaturist Agil Khalil.

Special thanks are due to (in alphabetical order) Turgut Gambar of the NIDA Civic Movement, 
Emin Huseynov of the Institute for Reporters’ Freedom and Safety, Khadija Ismayilova of Azadliq 
Radiosu, and independent blogger and activist Emin Milli, who provided valuable information for 
the report. 

Special thanks are also given to Frank La Rue, the United Nations Special Rapporteur on the 
promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression, for providing a 
foreword for this report.

Acknowledgements



6



7

This report is a publication of the International Partnership Group for Azerbaijan (IPGA), a 
coalition of international organisations working to promote and protect freedom of expression in 
Azerbaijan. It examines the freedom of expression situation in Azerbaijan from the time of the 
IPGA’s joint mission to the country in September 2010 to March 2012.

The current state of freedom of expression in Azerbaijan is alarming, as the cycle of violence 
against journalists and impunity for their attackers continues; journalists, bloggers, human rights 
defenders and political and civic activists face increasing pressure, harassment and interference 
from the authorities; and many who express opinions critical of the authorities – whether through 
traditional media, online, or by taking to the streets in protest – find themselves imprisoned or 
otherwise targeted in retaliation.

Issues examined in this report include: impunity for violence against journalists; political use 
of the law to silence freedom of expression; restrictions on the right to freedom of peaceful 
assembly; pressure against NGOs, human rights defenders and lawyers; restrictions on the right to 
freedom of information; the situation of freedom of expression online; state control of the media; 
ethics, professionalism and self-regulation of the media; and Azerbaijan’s efforts to promote a 
positive image abroad despite the freedom of expression problems in the country.

To address these problems and improve the freedom of expression climate in the country, the 
IPGA has developed a series of recommendations for the Azerbaijani authorities. These include: 
immediately releasing those imprisoned for exercising their right to freedom of expression; 
seriously investigating and prosecuting all acts of violence against journalists; and decriminalising 
defamation, among many other recommendations outlined in this report.

The IPGA’s concerns are currently of particular international relevance as two major international 
events will take place in Azerbaijan this year: the Eurovision Song Contest and the Internet 
Governance Forum. In light of these events – particularly Eurovision – the Azerbaijani government 
is working hard to promote a positive international image of Azerbaijan. But at home it continues 
to engage in a crackdown on freedom of expression and other fundamental freedoms. This report 
aims to bring these concerns to the light at an opportune time for international engagement with 
the Azerbaijani authorities on these issues.

Engagement, however, should not stop with these events. One question that often comes up in 
discussions with Azerbaijani journalists, human rights defenders and political activists is: what 
will happen after Eurovision? Those working to tell the truth about Azerbaijan in this brief period 
of international media scrutiny fear reprisal when this international attention has gone. This is a 
valid concern as some of these individuals have already begun to be targeted by the authorities. 
The IPGA hopes that this report will prompt the international community to redouble its efforts to 
monitor the freedom of expression situation in Azerbaijan and hold the authorities accountable for 
their actions – both immediately and in the long-term.

Executive Summary



8

The IPGA calls on the Azerbaijani authorities to undertake the following steps to improve the 
freedom of expression climate in the country: 

Impunity for violence against journalists:

• Redouble efforts to identify and bring to justice those responsible for the murders of editor 
Elmar Huseynov and journalist and writer Rafig Tagi;

• Seriously investigate and prosecute all cases of violence, threats of violence, and blackmail 
against journalists;

Political use of the law to silence critics:

• Immediately and unconditionally release all persons imprisoned for exercising their right to 
freedom of expression, including blogger Bakhtiyar Hajiyev, journalists Ramin Bayramov and 
Aydin Janiyev, and human rights defender Vidadi Iskenderov;

• Ensure that the ongoing investigations and trials in cases of those detained for exercising 
their right to freedom of expression meet international standards;

• Decriminalise defamation and ensure that the use of civil defamation provisions is in line 
with international standards;

• Fully co-operate with Parliamentary Assembly of the Council of Europe Special Rapporteur 
Christoph Strässer, including by immediately issuing him a visa to undertake a fact-finding 
mission to Azerbaijan;

• Allow foreign journalists to travel to Azerbaijan and conduct their work unfettered, including 
by issuing them with the visas and accreditation required by law;

Freedom of assembly:

• Immediately and unconditionally release the remaining 11 prisoners from the March and 
April 2011 protests;

• Cease the use of excessive force to disperse peaceful protests and seriously investigate and 
prosecute all past reports of the use of excessive force against protesters;

• Ease restrictions on the right to freedom of assembly, including by allowing groups to 
peacefully assemble in Baku city centre;

Freedom of association:

• Cease practices of pressuring and interfering with the work of NGOs, human rights defenders 
and lawyers, including by allowing the Azerbaijani Human Rights House to re-open and 
reinstating those lawyers who have been disbarred or have lost their licences in connection 

Recommendations



9

with taking on human rights cases;

Freedom of information:

• Implement more effectively the Law on the Right to Obtain Information, including by 
requiring the State Oil Company of Azerbaijan to publicise its financial information as an 
information-owner under the law;

Freedom of expression online:

• Respect and protect the right to freedom of expression online, including by ceasing practices 
of targeting social media users involved in organising protests;

• Invest in internet infrastructure and work towards universal, affordable, high-speed internet 
access countrywide;

State control of the media:

• Reverse the ban prohibiting foreign entities from broadcasting on national frequencies, 
including the BBC, Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty;

• Establish an independent broadcasting regulatory body in line with international standards 
and with transparent procedures for the allocation of licences;

• Promote the development of public service broadcasting that is in the interest of the public 
and is independent of government interests, with particular attention paid to the regions 
outside of Baku;

• Establish fair, equitable and transparent conditions for the allocation of state advertising; 
and

• Establish an independent, cross-industry working group to develop a strategy for long-term 
media reforms, including guidelines on editorial independence and editorial statutes, self-
regulatory instruments, pluralistic and structured media ownership, and working conditions 
in line with international standards.

In addition, the IPGA calls on the international community to hold Azerbaijan accountable for 
its freedom of expression obligations at every possible opportunity, including at the regional 
and international level, and in the bilateral context, particularly from states with significant 
economic, social or political ties to Azerbaijan. The Eurovision Song Contest and the Internet 
Governance Forum, to be held in Baku in May and November 2012 respectively, would present 
excellent opportunities for such engagement.

The IPGA further notes the important role which could be played by non-state actors in this 
regard, in particular private persons and companies with significant business interests in 
Azerbaijan and singers, actors and other celebrities with large followings in the country.



1010

In September 2010, the International Partnership Group for Azerbaijan (IPGA), a coalition of 
international organisations working to promote and protect freedom of expression in Azerbaijan, 
undertook a joint freedom of expression mission to the country. The mission’s findings and 
recommendations were published in the report, Free Expression Under Attack: Azerbaijan’s 
Deteriorating Media Environment[1].  Since the mission, the freedom of expression climate in 
Azerbaijan has further deteriorated. This report provides an update on the IPGA’s major areas of 
concern from September 2010 to March 2012.

The current state of freedom of expression in Azerbaijan is alarming. Journalists, bloggers, 
political and civic activists and human rights defenders increasingly face pressure, harassment 
and interference from the authorities. Violent attacks against journalists have continued, and 
the murder of journalist and writer Rafig Tagi in November 2011 provided a tragic reminder of 
the persisting climate of impunity for these attacks. Despite the authorities’ apparent inability 
to properly investigate any of these cases and prosecute those responsible, they continue to use 
a number of legal pretexts to imprison critical journalists, bloggers and activists. So while the 
community of those jailed in connection with exercising their right to free expression grows, those 
who use violence to silence critical voices continue to walk free.

In growing frustration, over the past year hundreds of Azerbaijanis took to the streets to voice 
their protest against the authorities’ political and social policies. In response, police used 
excessive force to disperse the protests and hundreds of protesters were arrested, many serving 
disproportionate administrative sentences. Those involved with organising the protests suffered 
a harsher fate, serving jail time for criminal charges related to the protests or other, seemingly 
unrelated – but politically motivated – charges such as evading military service or interfering 
with elections. NGOs, human rights defenders and lawyers working for the protection of these 
individuals have since become targets themselves, facing closure, disbarment and other forms 
of pressure in retaliation for their efforts to hold the authorities accountable for their legal 
obligations.

These concerns are currently of particular international significance due to two major international 
events scheduled to take place in Azerbaijan this year: the Eurovision Song Contest, which will 
be held in Baku on 22, 24 and 26 May 2012; and the Internet Governance Forum, which will 
be held in Baku from 6 to 9 November 2012. In light of these events – particularly Eurovision 
– the Azerbaijani government is working hard to promote a positive international image of 
Azerbaijan. But at home it continues to engage in a crackdown on freedom of expression and 
other fundamental freedoms. This report aims to bring these concerns to light in order to promote 
positive changes both in the run-up to these events, and in the long-term.

[1] http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/free-expression-under-attack.pdf

1. Introduction



11

Structure of the Report

The Executive Summary and the IPGA’s recommendations for steps to improve the freedom 
of expression climate in Azerbaijan precede this introduction. A foreword by the UN Special 
Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression, 
Frank La Rue, follows the introduction. In Chapter 3, Reporters Without Borders examines 
the growing climate of impunity for violent attacks against journalists. In Chapter 4, ARTICLE 
19 provides an update on political use of the law to silence freedom of expression. Chapter 5 
contains ARTICLE 19’s analysis of restrictions on the right to freedom of peaceful assembly 
and their impact on free expression. In Chapter 6, the Human Rights House Foundation details 
recent pressure on NGOs, human rights defenders and lawyers as part of the authorities’ growing 
restrictions on the right to freedom of association. In Chapter 7, ARTICLE 19 outlines restrictions 
on the right to information. In Chapter 8, Index on Censorship explores the situation of freedom of 
expression online. Chapter 9 contains the World Association of Newspapers and News Publishers’ 
(WAN-IFRA) analysis of the state’s domination of the media. In Chapter 10, the International 
Federation of Journalists provides an update on the issue of professionalism in the media. In 
Chapter 11, Index on Censorship examines Azerbaijan’s efforts to promote a good image abroad. 
Chapter 12 contains the IPGA’s concluding observations.



1212

2. Foreword by Frank La Rue[1]

The right to freedom of opinion and expression is a fundamental human right which is essential 
to the exercise of many other rights and a key component of democratic society. Through its 
membership in the United Nations (UN) and its ratification of the International Covenant on Civil 
and Political Rights, among other international human rights instruments, Azerbaijan is obligated 
to respect and protect this right.
 
In the nearly five years since my predecessor’s visit to Azerbaijan, the freedom of expression 
situation in the country has changed in both nuanced and dramatic ways. Although there are 
not currently as many journalists in prison as there were in 2007, there are now more persons 
overall imprisoned in connection with exercising their right to free expression. Although criminal 
defamation provisions are no longer as frequently used as in 2007, the misuse of other laws has 
now taken their place.
 
It is unfortunate to note that a number of the recommendations my predecessor issued to the 
Azerbaijani authorities following his visit have thus far gone unheeded, in particular in regards 
to impunity. The authorities should take steps now to ensure that the cycle of violence against 
journalists and impunity for their attackers goes no further.
 
As a country with a current seat on the UN Security Council, Azerbaijan is well-placed to set a 
positive example for other states by fulfilling its freedom of expression obligations. Azerbaijan is 
also set to undergo the second round of the Universal Periodic Review by the UN Human Rights 
Council in 2013, making now an opportune time to address the issues raised by the International 
Partnership Group for Azerbaijan in this report and to improve the freedom of expression climate 
in the country.
 
Further, as host of this year’s Internet Governance Forum, Azerbaijan is in an excellent position to 
promote freedom of expression online. The internet has become a vital communications tool for 
individuals all over the world. Azerbaijan – and all other states – should ensure that information 
can flow freely online, and that the internet is available, accessible and affordable to all.

[1] Frank La Rue is the UN Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and 

expression. His predecessor, Ambeyi Ligabo, visited Azerbaijan in April 2007 and published a report following his mission: 
[available from] http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G08/107/08/PDF/G0810708.pdf?OpenElement 



13

by Johann Bihr, Head of Central Asia and Europe Desk, Reporters Without 
Borders

Far from declining, impunity for those who physically attack and murder journalists has increased 
since the IPGA‘s joint mission to Azerbaijan in September 2010. The unsolved murders of Elmar 
Huseynov and Rafig Tagi cast a shadow over all journalists, one that reinforces their fears. As 
a result of the crackdown on the “Baku spring”, 2011 saw a new cycle of violence against the 
media. The Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) reported 11 violent attacks against 
journalists, and another 16 cases of violence against journalists in the context of “on-the-job” 
intimidation, in 2011 alone[1]. 

No justice for Elmar Huseynov 

Seven years after the 2005 murder of the opposition weekly Monitor’s editor, the investigation is 
completely paralysed. The authorities continue to blame the lack of cooperation from the Georgian 
authorities, which refuse to extradite the two main suspects, Teymuraz Aliyev and Tahir Khubanov. 
In May 2011, the opposition newspaper Azadliq published the names of three other suspects, also 
Georgians, which the judicial investigators would have preferred to keep secret.

No serious effort has been made to identify those behind the murder. Many journalists, members 
of the political opposition and human rights defenders regard the continuing impunity in this 
high-profile case as a threat that constantly hangs over them. In virtually no case of violence 
against a journalist since Huseynov’s murder has there been a serious investigation or prosecution 
for an attack. The result is a climate of fear in which journalists know that should they decide 
to criticise the authorities, they are vulnerable to attacks which are either organised or endorsed 
by officials. Many choose not to take the risk, and engage instead in self-censorship, which has 
become pervasive in Azerbaijan. 

Another murder, another incomplete investigation 

A renowned journalist and writer, Rafig Tagi was stabbed several times on his way home on the 
night of 19 November 2011. He was rushed to hospital and underwent a successful operation but 
then died four days later. The circumstances around his death remain unclear.

Many disturbing aspects of the case shocked the Azerbaijani public and the international 
community alike. How was it possible that Tagi suddenly died after the doctors who treated 
him agreed unanimously that he was out of danger and he also said he felt fine? Why was he 
transferred from the emergency unit to an ordinary hospital room 24 hours after a complicated 
operation? Why wasn’t he placed under police protection while recovering, particularly as he had 
been the target of a murder attempt?

Tagi was a well-known critic of Islam, earning himself hostility from the Iranian government and 
a three-year jail term in his own country for a November 2006 article headlined “Europe and Us” 
that defended European humanism. He spent more than a year in prison before being pardoned in 
December 2007. The same article also led to a death sentence in the form of a fatwa issued by an 
Iranian cleric. 

[1]  IRFS interview with ARTICLE 19, 17 March 2012

3. Impunity for violence against journalists

 



1414

On 10 November 2011, Tagi published an article that was very critical of the Iranian government, 
which later reinforced suspicions that Iranians were behind the attack, especially given the 
current “cold war” between Azerbaijan and Iran. But his family and some journalists pointed 
to the negligence and inadequacy of the investigation and said they were convinced that the 
Azerbaijani authorities were behind his death.

The authorities said they were doing everything possible to find those responsible for the attack, 
and that the investigation had been placed under Prosecutor General Zakir Garalov’s direct 
control. Nonetheless, a “Preventive Analytic Group” formed by civil society representatives carried 
out its own investigation and issued a report identifying several serious shortcomings in the official 
investigation. So far, no suspects have been arrested.

Crackdown on “Baku spring” brings new cycle of violence against journalists

The continuing impunity in serious cases has done much to reinforce the climate of intimidation 
for journalists in Azerbaijan. But this is made even more frightening by the fact there is also total 
impunity for the everyday violence to which journalists are increasingly exposed. When a police 
officer is not punished for hitting a journalist and when death threats are not even investigated, 
the possibility of graver forms of violence seems more real.

By failing to render justice to all the journalists who are the victims of violence, the Azerbaijani 
authorities have systematically violated Articles 2 and 3 of the European Convention on Human 
Rights and the jurisprudence established by the European Court of Human Rights.

The security forces used considerable violence to deal with a wave of protests in March and April 
2011, and many people were physically attacked. Dozens of journalists and bloggers were beaten 
while trying to cover pro-democracy demonstrations such as the one on 2 April 2011 in Baku’s 
Fountain Square[2]. 

Abductions of opposition journalists 

Seymour Khaziyev, a journalist with the opposition newspaper Azadliq, was attacked by six 
masked men as he was returning to his home in Jeryanbatan on the outskirts of Baku on the night 
of 26 March 2011. Taken in a minibus to an unknown location with a sack over his head, he was 
then tortured for two hours. The two telephones he was carrying were confiscated and the contents 
of his laptop were examined. One of his attackers asked him to be as “intelligent and quiet as the 
others”. He was finally set free, with his hands tied, a few kilometres from where he was captured.

Another Azadliq reporter, Ramin Deko, suffered a similar fate a week later. Three men in civilian 
clothing intercepted him on the morning of 3 April 2011 in Rasulzade, the village where he 
lives, located 20 kilometres outside Baku, and forced him to get into their car. They then drove 
him to Mashtaga, another village 25 kilometres outside Baku, and subjected him to intense 
psychological pressure for eight hours. He was repeatedly asked why he was so active on online 

[2]  http://en.rsf.org/azerbaijan-journalists-among-victims-of-05-04-2011,39953.html



15

social networks and why he wrote articles criticising President Ilham Aliyev. He was told that if 
he did not abandon these activities, he would suffer “serious consequences”. Before releasing 
him in Baku at about 4 p.m., his abductors warned him to say nothing about what had happened. 
Deko nonetheless talked immediately to the media about his abduction. The next evening, two of 
his assailants were waiting for him as he left his office and beat him severely “as a reprisal”.In 
neither case have the assailants been identified[3]. 

Violence against foreign journalists

Although such attacks are not common, foreign journalists are not exempt from acts of violence. 
In June 2011, American journalist Amanda Erickson and British media rights activist Celia Davies 
were seriously injured during an attack by four unknown assailants[4].  Erickson and Davies were 
in Azerbaijan working with local journalists and civil society groups. At the time of the attack, 
Erickson had recently published a piece in the New York Times profiling formerly imprisoned 
blogger Emin Milli[5],  and another in the Columbia Law Review profiling outspoken critical 
journalist Khadija Ismayilova[6].  However, unlike in the cases of the Azerbaijani journalists, 
Erickson and Davies’ attackers were quickly found and arrested[7]. 

Outside Baku 

IRFS cameraman Rashad Aliyev had to be hospitalised after he was beaten over the head by a 
police officer while trying to cover clashes between police and local protesters in the northern city 
of Guba on 1 March 2012.

Total impunity continues to reign in the Nakhchivan Autonomous Republic, which is separated 
from the rest of Azerbaijan by a strip of Armenian territory. There is an almost total lack of 
pluralism in Nakhchivan and journalists struggle to perform their work. When journalists try to 
file complaints about cases of violence (often the work of the local security forces), the judicial 
authorities usually simply deny that these events ever took place. 

Among the recent incidents in Nakhchivan:

• Journalists Elman Abasov (IRFS) and Ilgar Nasibov (Turan) were violently attacked by police 
officers and the plain-clothed men accompanying them when they tried to cover a police raid 
on the home of fellow journalist Hakimeldostu Mehdiyev (IRFS) in Jalil on 15 July 2011.

• Ilgar Nasibov and Malahat Nasibova (Turan) were attacked by local officials outside a police 

[3]  http://www.article19.org/resources.php/resource/1745/en/azerbaijan:-international-
organisations-condemn-abduction-and-beating-of-journalist-seymur-khaziyev

[4] http://www.irfs.az/content/view/6831/28/lang,en/

[5] http://www.nytimes.com/2011/06/25/world/europe/25azerbaijan.html?_r=1&ref=azerbaijan

[6]  http://www.cjr.org/feature/open_mic.php?page=all

[7] http://www.rferl.org/content/azerbaijanis_arrested_assault_foreign_journalist_activist/24248405.html



1616

station in Babek on 27 July 2011. A leading human rights activist in Nakhchivan, Nasibova 
was also subjected to extreme harassment, including death threats and summonses for 
questioning by the Ministry of National Security[8],  after she conducted an investigation at the 
end of August 2011 into the death of a local man, Turac Zeynalov, while in detention. 

• Yafez Hasanov (Radio Free Europe/Radio Liberty - RFE/RL) was abducted by three unidentified 
men on 31 August 2011 while visiting Nakhchivan with the aim of investigating Turac 
Zeynalov’s death. His abductors told him to forget the story, escorted him to the Iranian border 
and told him to return to Baku via Iran. If he set foot again in Nakhchivan during the next 
month, “it will cost you”, they told him. They were wearing civilian clothes but were using the 
kind of car that government security officials normally drive. Making him travel through Iranian 
territory exposed him to considerable danger as RFE/RL has been classified as an “illegal 
organisation” by the Iranian authorities.

[8] http://en.rsf.org/azerbaidjan-stepping-up-harassment-of-media-06-09-2011,40927.html



17

by Rebecca Vincent, IPGA Coordinator, ARTICLE 19
 

Defamation

Legal provisions for defamation continue to present an obstacle to freedom of expression in 
Azerbaijan. Although the “National Action Programme for increasing the efficiency of human 
rights and freedoms in the Republic of Azerbaijan” included plans for the adoption of a new 
defamation law which would decriminalise defamation in 2012, at present, defamation remains 
a criminal offence in Azerbaijan[1].  

Although criminal defamation provisions no longer lead to prison sentences as frequently as 
in previous years, they are still in use. According to the Baku-based Media Rights Institute 
(MRI), in 2011, eight journalists were subject to criminal prosecution in defamation cases[2]. 
The existence of these provisions continues to have a serious chilling effect on freedom of 
expression, particularly in contributing to the widespread self-censorship in the country. 
International experts including Council of Europe (COE) Human Rights Commissioner Thomas 
Hammarberg and Organisation for Security and Co-Operation in Europe (OSCE) Representative 
on Freedom of the Media Dunja Mijatovic have long called for the decriminalisation of 
defamation in Azerbaijan[3]. 

Civil defamation provisions are more frequently used, and are often misused to hamstring the 
ability of independent and opposition media outlets to operate. According to MRI, in 2011 a 
total of 32 cases were filed under civil defamation provisions, resulting in more than 70 court 
decisions and orders for compensation totalling more than AZN 46,200, an amount higher 
than in previous years. MRI noted that the Yeni Musavat and Khural newspapers were the most 
frequent targets of these cases, the majority of which were lodged by public officials, including 
Head of the Presidential Administration Ramiz Mehdiyev, the president’s uncle, MP Jalal Aliyev, 
and Head of the State Fund for Support to Mass Media Vugar Safarli[4]. 

Political use of other laws to silence critics

An even greater obstacle to freedom of expression, however, is presented by the misuse of other 
laws for political purposes. As noted by COE Human Rights Commissioner Thomas Hammarberg 
in his September 2011 Observations on the human rights situation in Azerbaijan, one of his 
recommendations to the Azerbaijani authorities following his March 2010 visit to the country 
“was to end practices of unjustified or selective criminal prosecution of journalists or others 
who may express critical opinions. However, resort to such methods has apparently not abated”. 
Hammarberg reiterated his call to the authorities “to release immediately all persons imprisoned 
because of views or opinions expressed”[5]. 
Indeed, over the past several years, a trend has emerged of using charges less clearly connected 

[1]  http://www.azertag.com/node/900204

[2]  http://www.mediarights.az/index.php?lngs=aze&id=358

[3]  https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1839497 and http://www.osce.org/baku/77483

[4]  http://www.mediarights.az/index.php?lngs=aze&id=358

[5]  https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1839497

4. Political use of the law to silence freedom 
of expression



18

with freedom of expression to silence critical voices. These charges have included hooliganism, 
drugs possession, evading military service, supporting terrorism, inciting hatred, accepting 
bribery and tax evasion. As a result, more than 20 persons are currently detained or imprisoned 
in Azerbaijan in connection with exercising their right to freedom of expression, including the 
11 political activists who remain jailed following their arrest for participating in a series of pro-
democracy protests in Baku in March and April 2011[6].  

Editor-in-chief of the website islamazeri.com Ramin Bayramov is serving a one and a half-year 
prison sentence following his arrest in August 2011 and conviction in March 2012 on charges 
of possessing illegal arms and drugs. Bayramov’s lawyer maintains that the drugs and weapons 
were planted[7]. The Ministry of National Security and the Prosecutor General’s Office have 
stated that Bayramov and two Islamic activists arrested the same day are being held under 
suspicion of engaging in activities hostile towards Azerbaijan[8]. 

Khural newspaper Lankaran regional correspondent Aydin Janiyev is serving a three-year 
prison sentence following his arrest in September 2011 and conviction in November 2011 on 
charges of hooliganism. The charges were based on a complaint filed by members of a local 
religious community who alleged that Janiyev had broken the windows of a mosque and insulted 
employees of the mosque[9]. 

Human rights defender Vidadi Iskenderov is serving a three-year prison sentence following his 
arrest in April 2011 and conviction in August 2011 on charges of interfering with the November 
2010 parliamentary elections. Iskenderov was charged following his arrest for participating in 
pro-democracy protests in April 2011 – six months after the alleged crimes took place. He had 
previously publicly criticised the conduct of the November 2010 parliamentary elections as 
fraudulent[10]. 

Blogger and civic activist Bakhtiyar Hajiyev is serving a two-year prison sentence following 
his arrest in March 2011 and conviction in May 2011 on charges of evading military service. 
Hajiyev, who was an independent candidate in the November 2010 parliamentary elections, was 
arrested after he was listed on Facebook as one of the organisers of a pro-democracy protest. 
As COE Human Rights Commissioner Thomas Hammarberg noted, “The timing of his arrest and 
the charges against him appear to be indicative of an attempt to stop his activities, which were 
critical of the Government[11].” 

[6]  See Chapter 5, ‘Freedom of expression and freedom of peaceful assembly: mutually reinforcing, mutually limited’

[7]  http://www.irfs.az/content/view/7195/28/lang,eng/

[8]  http://www.irfs.az/content/view/7201/28/lang,eng/

[9]  http://www.irfs.az/content/view/7756/lang,az/

[10]  http://www.irfs.az/content/view/7279/lang,eng/

[11]  https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1839497



19

Politically motivated arrests

Five journalists, a media worker and a blogger are currently in detention awaiting trial on charges 
connected with exercising their right to free expression. The Baku-based Institute for Reporters’ 
Freedom and Safety (IRFS) reported that four journalists were arrested on 13 March 2012: Vugar 
Gonagov, Zaur Guliyev and Zaur Mustafayev, the respective executive director, editor-in-chief, and 
advertising editor of Xeyal TV; and Poligon Information Agency correspondent Jammil Mammadli. 
The arrests appeared to be connected to the 1 March 2012 protest in the city of Guba[12]. 

Azerbaijani correspondent of Iranian Sahar TV Anar Bayramli remains in detention on charges 
of drugs possession after his arrest at his home in February 2012 by police who claimed to 
have found heroin on him. IRFS believes that Bayramli was targeted due to Sahar TV’s criticism 
of the Azerbaijani authorities in its Azerbaijani-language news broadcasts[13]. Sahar TV driver 
Ramil Dadashov was arrested the same day, on charges which remained unclear at the time of 
publication[14]. 

Blogger and human rights defender Taleh Khasmammadov remains in detention on charges of 
hooliganism and physically assaulting a public official following his arrest in November 2011. 
Khasmammadov, the chairman of human rights group Law and Rights 2010, believes he was 
targeted for his blogging and human rights activities. He had reported on mafia activity and 
trafficking in persons in the Ujar region of Azerbaijan[15]. 

Khural newspaper editor-in-chief Avaz Zeynalli remains in detention on charges of accepting 
bribery following his arrest in October 2011. The charges are based on a complaint filed by MP 
Gular Ahmadova. Zeynalli denies Ahmadova’s allegations and maintains that the charges are 
politically motivated[16]. In the months prior to Zeynalli’s arrest, Khural newspaper had faced 
an increasing level of pressure and harassment, including numerous defamation lawsuits and 
the seizure of the newspaper’s equipment. Reporters Without Borders believes that Zeynalli was 
targeted for his sharp criticism of President Aliyev[17]. 

In recent years, those who have been jailed in connection with exercising their right to freedom 
of expression have often been released prior to the end of their prison sentences, as in the cases 
of editor Eynulla Fatullayev and bloggers and youth activists Adnan Hajizade and Emin Milli, 
all of whom were in prison during the IPGA’s joint mission to Azerbaijan in September 2010. 
However, justice has not been served in any of these cases, as the terms of release have left the 
former prisoners with criminal records, which leave their reputations tainted and could present 
obstacles should they wish to travel abroad or run for public office.

[12]  http://www.irfs.az/content/view/8290/28/lang,en/

[13]  http://www.irfs.az/content/view/8137/lang,az/

[14]  http://en.rsf.org/azerbaijan-journalists-pay-the-price-as-azeri-21-02-2012,41916.html

[15] http://www.irfs.az/content/view/8224/28/lang,eng/ and http://www.irfs.az/content/view/7711/28/lang,eng/

[16]  Preventive Response Group, Report on the Arrest of Avaz Zeynalli, 11 January 2011

[17]  http://en.rsf.org/azerbaidjan-newspaper-hounded-editor-jailed-04-11-2011,41345.html



2020

The issue of political prisoners in Azerbaijan has become the subject of increasing scrutiny 
at the COE, where Special Rapporteur Christoph Strässer has been tasked with examining the 
issue of political prisoners in Azerbaijan. To date, the Azerbaijani authorities have failed to 
cooperate with Strässer, refusing to issue him a visa to travel to the country to undertake a fact-
finding visit to produce the report required by his mandate. In the absence of a visa for Strässer, 
the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) Committee on Legal Affairs and 
Human Rights convened a hearing on the situation in Strasbourg on 26 January 2012. Strässer 
is looking into reports of approximately 70 alleged political prisoners in the country[18]. There 
is a widespread belief that those currently in detention on politically motivated charges will not 
be sentenced before the Eurovision Song Contest in May 2012, as they would make the list of 
political prisoners longer, leading to further negative publicity for the authorities. 

Travel restrictions for foreign journalists

Since the IPGA’s joint mission to Azerbaijan in September 2010, the authorities have 
increasingly used legal provisions to restrict the ability of foreign journalists to travel to and 
work in the country. 

In July 2011, German newspaper Frankfurter Allgemeine Zeitung correspondent Michael Ludwig 
was harassed by the local authorities upon his arrival in the Azerbaijani exclave of Nakhchivan. 
Although Ludwig possessed the proper press accreditation from the Ministry of Foreign Affairs, 
the Nakhchivani authorities initially refused to allow him to work and then let him travel only 
accompanied by a government official, which prevented him from freely conducting interviews 
and investigating his story[19]. Also in July 2011, Russian newspaper Izvestiya correspondent 
Yuri Snegirev was banned from entering Azerbaijan on the basis of two articles he had written 
on the Nagorno-Karabakh conflict, in which the authorities claimed he had portrayed the 
Armenian perspective. 

In June 2011, Bloomberg photo-journalist Diana Markosian was denied entry into Azerbaijan 
at the airport on the basis that her surname sounded Armenian. In May 2011, deputy editor 
of Moscow radio station Ekho Moskvy Sergei Buntman was banned from entering Azerbaijan 
following an interview he conducted with the leaders of the unrecognised “Nagorno-Karabakh 
Republic”[20]. In April 2011, a New York Times correspondent notified Reporters Without 
Borders that he was told he would only be granted an Azerbaijani visa if he provided the 
authorities with all of the articles he had written about the country and explained the high 
amount of “negative information” about Azerbaijan in the U.S. press[21]. 

In April 2011, the Azerbaijani Migration Service deported three members of a Swedish 
television crew who were in Baku filming a documentary on human rights and freedom of 
expression. My Rohwedder Street, Charlie Laprevote and Charlotta Wijkström were detained 

[18]  http://www.rferl.org/content/azerbaijan_continues_refuses_visa_to_council_of_europe_official/24456379.html

[19]  http://en.rsf.org/azerbaidjan-authorities-in-lawless-nakhchivan-03-08-2011,40668.html

[20]  http://en.rsf.org/armenie-foreign-reporters-barred-from-06-07-2011,40610.html

[21]  http://en.rsf.org/armenie-foreign-reporters-barred-from-06-07-2011,40610.html



21

whilst attempting to film a pro-democracy protest. Although the journalists had valid 
visas, they were told they lacked the proper accreditation to work in the country. 
The journalists reported that the plain-clothed men who had detained them also 
confiscated their digital cameras and erased the footage recorded on their memory 
cards[22].  

[22]  http://cpj.org/2011/04/swedish-television-crew-detained-deported.php



2222

Perhaps one of the most significant changes to the freedom of expression climate in Azerbaijan 
since the IPGA’s joint mission to the country in September 2010 has been the growing number 
of Azerbaijanis taking to the streets in protest against the regime’s political and social policies. In 
response, the authorities have engaged in a crackdown, taking actions to severely limit citizens’ 
ability to exercise their right to freedom of assembly.

International framework

Freedom of expression and freedom of peaceful assembly are complimentary and mutually 
reinforcing freedoms which are fundamental to democratic society. Full enjoyment of the right 
to freedom of expression is dependent on the full protection of the right to freedom of peaceful 
assembly, as groups need the ability to effectively communicate amongst themselves, with the 
state, and with other non-state actors, in order to discuss collective actions. In the absence of 
freedom of expression, groups are not able to express themselves freely and cannot make their 
objectives, interests and demands publicly known[1]. 

The ability to peacefully assemble becomes particularly critical to freedom of expression when the 
population has no access to the most effective means of communicating a political message, for 
example when the state controls the mass media – as is the case in Azerbaijan[2]. As stated by the 
Organization of American States’ Special Rapporteur for Freedom of Expression, “disproportionate 
restrictions to protest, in particular in cases of groups that have no other way to express 
themselves publicly, seriously jeopardize the right to freedom of expression”[3].

As with freedom of expression, Azerbaijan is bound to respect the right to freedom of peaceful 
assembly through its membership in the UN, the Council of Europe (COE), the OSCE, and 
through its accession to international and regional human rights treaties such as the International 
Covenant on Civil and Political Rights and the European Convention on Human Rights[4]. By 
restricting citizens’ ability to exercise these rights, the Azerbaijani authorities are violating their 
international human rights obligations and calling into question their commitment to democratic 
principles.

As COE Human Rights Commissioner Thomas Hammarberg noted in his Observations on the 
human rights situation in Azerbaijan in September 2011, the European Court of Human Rights 
has stated that “sweeping measures of a preventive nature to suppress freedom of assembly and 
expression other than in cases of incitement to violence or rejection of democratic principles – 
however shocking and unacceptable certain views or words used may appear to the authorities, 
and however illegitimate the demands made may be – do a disservice to democracy and often 
even endanger it. In a democratic society based on the rule of law, political ideas which challenge 

[1]  http://www.wiltonpark.org.uk/resources/en/pdf/22290903/2012/wp1154-report

[2]  See Chapter 9, State Control of the Media

[3]  http://www.cidh.oas.org/annualrep/2008eng/Annual%20Report%202008-%20RELE%20-%20version%20final.pdf

[4]  For example, the European Court of Human Rights has noted in several cases that “[t]he protection of opinions 
and the freedom to express them is one of the objectives of freedom of assembly and association enshrined 
in Article 11 of the ECHR. See United Communist Party of Turkey and Others v Turkey (1998).

by Rebecca Vincent, IPGA Coordinator, ARTICLE 19
 

5. Freedom of expression and freedom of 
peaceful assembly: mutually reinforcing, 
mutually limited



23

the existing order and whose realisation is advocated by peaceful means must be afforded a 
proper opportunity of expression through the exercise of the right of assembly as well as by other 
lawful means”[5]. Hammarberg urged the Azerbaijani authorities to ensure respect for the right to 
freedom of assembly in accordance with this case-law[6].

Restrictions on freedom of assembly

The Azerbaijani authorities have continued to take action to limit the right to freedom of assembly 
in practice. One method of doing so is via the requirement for groups to request permission 
before staging demonstrations. The authorities often deny requests from youth movements and 
opposition political parties or offer substitute venues which are deemed unacceptable as they are 
remote from the Baku city centre[7]. Protests which go ahead unsanctioned are often dispersed 
with excessive force and lead to arrests and disproportionately harsh sentences of administrative 
detention or jail time.

According to the NIDA Civic Movement, restrictions are not only limited to public gatherings, as 
private venues, including the Hilton and Hyatt Regency hotels in Baku, have started refusing to 
allow youth movements to hold meetings in their establishments[8]. NIDA activist Turgut Gambar 
commented “First they took us off the streets. Then they kicked us out of buildings. We need to 
address this problem now before they start dragging us from our homes”[9]. 

On 6 March 2012, Baku police used excessive force to disperse a peaceful demonstration in the 
city centre. Four youth activists were beaten, including former political prisoners Jabbar Savalan 
and Dayanat Babayev, and a total of 14 protesters and a journalist were arrested. Protesters 
had gathered to call for the release of political prisoners in the wake of reports that two political 
prisoners – Babek Hasanov and Mahammad Majidli, who were jailed because of their participation 
in protests the previous year – were beaten by prison officials on 4 March 2012[10].

On 1 March 2012, around 1,000 residents of the Azerbaijani city of Guba took to the streets in 
protest in response to comments by Governor Rauf Habibov calling the city’s residents “traitors” 
and “ungrateful” for selling their lands. The president’s office dismissed Habibov from his position 
the following day[11]. Riot police used excessive force to disperse the protesters. At least two 
journalists were seriously injured and five others were sprayed with tear gas[12]. In response to 
these reports, OSCE Representative on Freedom of the Media Dunja Mijatovic commented “This 

[5]  Stankov and the United Macedonian Organisation Ilinden v. Bulgaria, 2 October 2001, paras 86 and 97

[6]  https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1839497

[7] http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR55/011/2011/en/831dedec-1c7a-47a3-99ec-f59d1c2f3a19/eur550112011en.pdf, pp. 20-21

[8]  https://www.facebook.com/events/209385509158058/

[9]  Turgut Gambar interview with ARTICLE 19, 5 March 2012

[10]  http://amnesty.org/en/news/azerbaijani-youth-activists-beaten-and-detained-peaceful-protest-2012-03-06

[11]  http://www.rferl.org/content/azerbaijani_governor_sacked/24502635.html

[12]  http://www.irfs.az/content/view/8206/28/lang,eng/



2424

incident shows once again that journalists must be better protected to perform their professional 
duties without fear. While maintaining public order the police must also ensure that journalists are 
not attacked and can safely report on all public events”[13].

In March and April 2011, hundreds of Azerbaijanis took to the streets to stage a series of largely 
peaceful pro-democracy protests inspired by uprisings in the Middle East and North Africa. The 
protests were organised by various groups, including youth movements and opposition political 
parties. The authorities responded by using excessive force to disperse the protests and arresting 
hundreds of protesters – as well as pre-emptively detaining many political activists[14]. In a 
disturbing new step which Amnesty International has called “the criminalization of peaceful 
protest”, the authorities criminally prosecuted 14 political activists for organising or participating 
in the protests[15].

Eleven of the criminally prosecuted activists remain in prison following their arrests during the 
March and April 2011 protests: Tural Abbasli; Arif Alishli; Zulfugar Eyvazov; Ulvi Guliyev; Arif 
Hajili; Rufat Hajibeyli; Shahin Hasanli; Babek Hasanov; Sahib Kerimov; Elnur Majidli; Mahammad 
Majidli; and Ahad Mammadli[16]. Two other activists who had been imprisoned following their 
arrests during the protests were recently released; Elshan Hasanli was granted early release from 
prison on 22 February 2012[17] and Elnur Israfilov was released by presidential pardon on 15 
March 2012[18]. Human rights defender Vidadi Iskenderov was also arrested for participating 
in the protests, but was convicted instead on charges of interfering with the November 2010 
elections[19].

Blogger and civic activist Bakhtiyar Hajiyev remains in prison serving a two-year sentence on 
charges of evading military service. He appears to have been targeted for his role in organising one 
of the March 2011 protests via Facebook[20]. Another of the Facebook organisers of that protest, 
Strasbourg-based blogger Elnur Majidli, was charged with calling for violent overthrow of the 
authorities, which carried a penalty of up to 12 years’ imprisonment. Although the charges were 
later dropped, Majidli still faces restrictions on his right to participate in public life[21]. Political 
activist Jabbar Savalan also appears to have been targeted for calling for protest via Facebook, 
serving 11 months in prison on trumped-up charges of drugs possession before his early release 
by presidential pardon in December 2011[22].

[13]  http://www.osce.org/fom/88652

[14] http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR55/011/2011/en/831dedec-1c7a-47a3-99ec-f59d1c2f3a19/eur550112011en.pdf, pp. 17-21

[15]  Ibid, pp. 27-29

[16]  Ibid, pp. 26-32

[17]  http://www.rferl.org/content/azerbaijani_opposition_activist_released_early_from_jail/24492862.html

[18]  http://www.contact.az/docs/2012/Politics/03153135en.htm

[19]  See Chapter 4, ‘Political use of the law to silence freedom of expression’

[20]  See Chapter 4, ‘Political use of the law to silence freedom of expression’

[21]  http://www.indexoncensorship.org/2011/04/azerbaijans-facebook-dissident/

[22]  http://www.irfs.az/content/view/7961/28/lang,eng/



25

Freedom of assembly in the 2010 parliamentary elections

Election periods in Azerbaijan serve to cast an international spotlight on many ongoing human 
rights problems in the country, not least among them freedom of expression and freedom of 
assembly. Just two months after the IPGA’s joint mission to Azerbaijan, in November 2010, the 
country held parliamentary elections which failed to meet international standards for democratic 
elections.

According to the OSCE/ODIHR Election Mission Observation Final Report, during the 2010 
election period “the fundamental freedoms of peaceful assembly and expression were limited and 
a vibrant political discourse facilitated by free and independent media was almost impossible”[23]. 
The report noted that “no large public rallies or campaign meetings were held” prior to the 
elections. Although local authorities had designated certain venues for candidates to hold 
small campaign meetings, the report stated that OSCE observers had “received reports of some 
instances of obstruction of candidates’ campaign activities by the police and local authorities, 
including at officially allocated venues”[24]. 

[23]  http://www.osce.org/odihr/elections/azerbaijan/75073, pp. 1

[24]  Ibid, pp. 11



2626

 

by the Human Rights House Foundation

The Azerbaijani authorities, again and again, have reaffirmed that the right of freedom of association 
is a core value to the Republic of Azerbaijan. In its candidacy for the UN Human Rights Council, 
which ultimately failed, Azerbaijan laid out that “rule of law, democracy and protection of human 
rights and fundamental freedoms are key pillars for national development”[1]. The work of human 
rights defenders and their organisations is critical to the protection of these pillars.

Over the past few years, the Azerbaijani authorities have engaged in a step-by-step campaign 
to silence these defenders, shutting down and interfering with the work of both national and 
international human rights organisations.

Legislative steps against NGOs

The Azerbaijani Parliament introduced new amendments to the NGO law in 2009, followed in 
March 2011 by a governmental decree, which outlined new requirements for the registration 
of international NGOs. International NGOs were now required to reach an agreement with the 
Azerbaijani authorities, which would, among other aims, ensure that NGOs respected  national moral 
values and were not involved in political or religious propaganda, in order to be granted permission 
to operate in the country.

Under Azerbaijani law, if an organisation receives more than two warnings within a year that it has 
violated these codes,  it can be closed. Such a provision is applied indiscriminately irrespective of 
the seriousness of violations and consequences.

On 19 October 2011, the European Commission for Democracy through Law (“the Venice 
Commission”) criticised the regulations as vague due to the lack of a definition of “national moral 
values”, and “political or religious propaganda”. In addition, the Venice Commission criticised the 
undefined length of negotiations and referred to the new regulations as a breach of international 
standards[2]. 

The Chairman of the Committee for State Support for NGOs, MP Azay Guliyev, recently wrote 
that “[he] believe[s] that the process of improvement of the legislative framework for the efficient 
functioning of NGOs and adoption of new and needed laws will go on in the future in order to 
eliminate all the problems that remain in this field”[3]. Given the already restrictive nature of the 
existing legislation, this is a worrisome step indeed.

Closure and threats against NGOs

The closure of the Azerbaijan Human Rights House highlighted the difficulties faced by human 
rights organisations in Azerbaijan[4].  

[1]  Letter of the Permanent Representative of Azerbaijan to the United Nations addressed to 
the President of the General Assembly, 25 March 20009 (UN Doc: A/63/800)

[2]  “Venice Commission critical to Azerbaijani NGO Law”: http://humanrightshouse.org/Articles/17215.html

[3]  Azay Guliyev, op. cit., page 97.

[4]  See: http://humanrightshouse.org/Azerbaijan

6. Freedom of association: pressure on NGOs, 
human rights defenders and lawyers



27

On 10 March 2011, the Azerbaijan Human Rights House, established in 2007 as the national 
branch of the Human Rights House Foundation, was ordered to cease its activities without any 
warning until an agreement with the authorities was reached. Since 2007, the Human Rights House 
has regularly reported to the respective authorities, consistently adhering to national guidelines for 
providing required information. No provisions in the 2009 amendments to the NGO law indicated 
that there was any requirement for NGOs already registered and operating in Azerbaijan to enter 
into an agreement with the Ministry of Justice. Before the closure, no official warnings were issued 
nor any discontent communicated with regards to the timely and regular reporting by the Azerbaijan 
Human Rights House to the authorities. Despite year-long negotiations, the Azerbaijan Human 
Rights House has not been allowed to reopen to date[5]. 

As underlined by the Venice Commission in its opinion (paragraph 85), “the freedom of expression 
of an association cannot be subject to the direction of public authorities, unless in accordance with 
permissible restrictions ascribed by law and necessary in a democratic society for narrowly and 
clearly defined purposes”.

The actions against the Azerbaijan Human Rights House, however, are only the tip of the iceberg, 
and indeed Azerbaijani NGOs are in no better situation. They are regularly subjected to interference 
and threats from the authorities. For example, in February 2012, the Institute for Reporters’ 
Freedom and Safety (IRFS) received a warning from the Ministry of Justice stating that the 
organisation had failed to report on the re-election of its Chairman. The letter also referred to IRFS’ 
report on the human rights situation in the Nakhchivan Autonomous Republic as biased and stated 
that it was considered false by the authorities. A similar letter was also sent to the Democracy and 
NGOs Development Resource Center in Nakhchivan. These two national NGOs are among the very 
few human rights NGOs still operating in the exclave and these warnings constitute a serious threat 
to their existence as registered NGOs.

On 19 April 2011, the Media Rights Institute received a warning from the Ministry of Justice about 
the possibility of administrative sanction, because the Media Rights Institute had not informed the 
Ministry about the appointment of a new Chairman. The Media Rights Institute responded that the 
warning did not apply, as the Chairman of the organisation had not been changed, but re-elected. 
According to the Media Rights Institute, the law does not state that information about re-election 
needs to be sent to the Ministry of Justice.

State registration as a repressive tool

The Law on State Registration and State Registry of Legal Entities, adopted in 2003, envisions 
a co-operative process for the registration of NGOs in Azerbaijan. One might even believe that 
the deadlines set out under Article 8 of the law could result in swift proceedings: 40 days for the 
registration process as a general rule, with an exceptional possibility of prolongation of 30 days, and 

[5]  HRHF statement “Human Rights House Azerbaijan closed down by Azerbaijani 
authorities”: http://humanrightshouse.org/Articles/16060.html



28

another continuation of 20 days if the application documents contain deficiencies[6]. 

The reality, however, is quite different[7], as another means to silence critical organisations is to 
not allow them to carry out their legitimate work in a legal way. Many NGOs are undeniably subject 
to the abusive application of the regulation resulting in delays to their registration. The procedure 
of NGO registration is becoming more and more complex, and lengthy delays often occur in the 
registration process.

The Election Monitoring and Democracy Studies Center (EMDS) applied for registration after its 
the previous entity, the Election Monitoring Center (EMC), was closed down during the pre-election 
period ahead of the October 2008 presidential election. The Ministry of Justice’s decision to 
dissolve the EMC was based on the organisation’s failure to notify the authorities of a change of 
address and the registration of its regional branches[8]. Since 2008, the newly established EMDS 
has had three applications for registration rejected on the basis of various minor discrepancies. 

The European Court of Human Rights’ (ECtHR) decision in the case of Intigam Aliyev and others 
exemplifies this problem. In May 2003, Intigam Aliyev and 10 other lawyers founded the Azerbaijani 
Lawyers Forum, a non-profit organisation. Intigam Aliyev is a prominent human rights lawyer in 
Azerbaijan, actively engaged in legal defence of victims of human rights violations. The applicants 
complained about the significant delay in the state registering their association, which meant that 
it could not acquire legal status. The ECtHR came to the conclusion, in this case, that extensive 
delay to reply to a request to register association amounts de facto to a refusal to register it[9]. The 
ECtHR concluded, “mere entry into force of a new act […] absolving the Ministry of Justice from 
responsibility for breaches of procedural requirements […] is arbitrary and incompatible with the 
interests of justice and legal certainty”.

In other words, as the Venice Commission put it, the time limit set out in the registration law “could 
be accepted, were it meticulously respected and were the extension of the period truly reserved for 
‘exceptional cases’”[10]. As early as 2002 and 2006, OSCE reports showed that some applications, 
especially those of human rights NGOs, were treated as “exceptional”. In short: “the main 
deficiencies relate to the fact that the registration of NGOs is a lengthy and complicated procedure, 
whose outcomes are somewhat difficult to predict. Recorded practice shows that some of the NGOs 
which applied for registration have never got a formal decision, and those that have got it, often 
needed to wait for an extensive period of time”[11].

[6]  As presented by Azay Guliyev, “NGOs in Azerbaijani Legislation as Institutions”, in: International 
Journal of Not-for-Profit Law, volume 13, number 4, December 2011, page 95

[7]  For more information on this topic, see Vugar Huseynov, Current Status of the State 
Registration of NGOs, Democracy Learning Public Union, 2011

[8]  See: http://dazzlepod.com/cable/08BAKU454/

[9]  Aliyev and Others v. Azerbaijan, ECHR, 28736/05, 18 December 2008.

[10]  Venice Commission, Opinion no. 636 / 2011, 19 October 2011, paragraph 62.

[11]  Venice Commission, op. cit., paragraph 60.



29

Human rights defenders and lawyers: the direct victims

Unlike parliamentarians from many other European countries, Azerbaijani Members 
of Parliament (MPs) are not ashamed to criticise human rights defenders and do 
so explicitly. In response to the attendance of some human rights defenders at the 
January 2011 session of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) 
in Strasbourg, in February 2011 Speaker of Parliament Ogtay Asadov denounced them 
as never saying anything positive about Azerbaijan and creating a bad impression of the 
country, adding “we should take measures against these issues”[12]. 

The authorities did not hesitate to take such measures; later that month, police 
inspections were carried out in the office of the Azerbaijan Human Rights House and 
IRFS. Those engaged in the Sing for Democracy campaign[13] have also been targeted 
in retaliation for their reporting on human rights violations in Azerbaijan[14]. Again and 
again, human rights defenders, social media users and youth activists undergo harsh 
police repression at demonstrations and some are arrested and detained. 

The authorities evicted local organisations from their premises in the Ganja region in 
March 2011, and in August 2011 they demolished the building where the offices of 
the Institute for Peace and Democracy, Azerbaijan’s Campaign to Ban Landmines and 
the Women Crises Centre were located in the centre of Baku.

Lawyers are another specific focus of the authorities’ repression. Several lawyers 
have been openly warned not to defend the rights of those detained. In addition to 
harassment, concrete actions have been taken against lawyers who have dared to 
provide legal counsel to those targeted for criticising the government.

Two lawyers have been disbarred and one lawyer had his licence suspended:

• Elchin Namazov, a prominent lawyer who was actively engaged in defending protest 
participants arrested in April 2011, was disbarred from the Bar Association in 
September 2011 by a court ruling. The decision instructed the Prosecutor’s Office 
to initiate a criminal case against him for disrespecting the court. Prior to that, 
he had received threats and warnings for defending youth activists and opposition 
members. 

• Khalid Bagirov, the lawyer in a number of criminal cases of public interest, was 
disbarred suddenly by the Bar Association for a period of one year in August 
2011. His disbarment was seen as a direct consequence of his involvement as a 
lawyer for Vidadi Iskenderov, an imprisoned human rights defender. Because of 
his disbarment, the lawyer was not able to further defend his client, who was then 

[12]  See: http://en.apa.az/news.php?id=139594.

[13]  See: http://www.singfordemocracy.org.

[14]  http://www.irfs.az/content/view/8075/lang,eng/



30

convicted and sentenced to three years’ imprisonment[15].  

• Osman Kazimov, a prominent lawyer who has defended many well-known opposition activists and 
public figures in numerous criminal cases, had his licence suspended on 4 February 2011. The 
Bar Association referred the matter to the court, seeking his disbarment.

Other lawyers who have been targeted include:

• Elchin Sadikhov, a lawyer working for the protection of media rights, was accused of being 
engaged in propaganda against the government. He was one of previously imprisoned editor 
Eynulla Fatullayev’s defence lawyers. 

• Intigam Aliyev was stripped of his Bar Association membership in November 2005, despite 
meeting the relevant legal criteria. After the arrest of hundreds of protesters in April 2011, the 
authorities refused to provide Aliyev and Yalchin Imanov, a member of the Bar Association, with 
a list of detainees, as they intended to provide them with legal defence. Aliyev and Imanov were 
subjected to physical force and insults from several police officers. 

• Alaif Hasanov, the current defence counsel of imprisoned youth activists Bakhtiyar Hajiyev and 
Shahin Hasanli, was subjected to a smear campaign by the local authorities in March 2011. 

• Another member of the Bar Association, Aslan Ismayilov, received a warning for allegedly 
violating the lawyers’ code of ethics. 

[15]  See Chapter 4, ‘Political use of the law to silence freedom of expression’



31

by Nathalie Losekoot, Senior Programme Officer for Europe, ARTICLE 19

The current situation of freedom of information in Azerbaijan can be summed up nicely in a 
quotation from Media Rights Institute Director Rashid Hajili: “We had high hopes when the 
law on the right to information was adopted, but six years on it has not given us what it set out 
to be, a tool to hold our government to account, for the media to report on matters of public 
interest and for individual citizens to take informed decisions”[1]. 

International framework

The right to freedom of information is set out in numerous international human rights 
instruments including Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights and the 
International Covenant on Civil and Political Rights: “Everyone shall have the right to freedom 
of expression; this right shall include freedom to seek, receive and impart information of all 
kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form of art or through 
any media of his choice”.

A growing international consensus supporting a fundamental right[2] to access officially held 
information is reflected in the growth of regional standards and in the number of laws covering 
this right worldwide. For example in April 2009, the European Court of Human Rights (ECtHR) 
explicitly stipulated that Article 10 of the European Convention on Human Rights guarantees 
the “freedom to receive information” held by public authorities. In the case of TASZ v. 
Hungary[3] the ECtHR noted the important role played by the media and other independent 
monitors, including NGOs, in creating “forums for public debate” and emphasised that any 
interference with the ability of such groups to obtain information of public interest must be able 
to withstand the “most careful scrutiny”[4]. The ECtHR also stressed that governments have an 
obligation “not to impede the flow of information” on matters of public concern[5].  

In line with its binding obligations under international law to respect freedom of information, 
Azerbaijan adopted a legal instrument in 2005 that sets out a specific legal framework through 
the Law on the Right to Obtain Information (further “the Law on RTI”)[6].  Both international 
and domestic organisations welcomed the adoption of the Law on RTI at the time as an 
important first step towards making freedom of information a reality for everyone in Azerbaijan. 
However, several concerns were raised, including regarding its broad regime of exceptions, the 
lack of sanctions for violations of the law, the unclear relationship between this law and other 
legislation, as well as the absence of a comprehensive strategy and action plan. 

[1]  ARTICLE 19 Interview with Media Rights Institute Director Rashid Hajili, 15 March 2012

[2]  Report of the Special Rapporteur on the promotion and protection of the rights to freedom of opinion and expression 
–  Addendum, Tenth anniversary joint declaration: Ten key challenges to freedom of expression in the next decade*, 
25 March 2010 http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/docs/14session/A.HRC.14.23.Add.2_en.pdf

[3]  Társaság a Szabadságjogokért v. Hungary, Application no. 37374/05, decision of 14 April 2009.

[4]  Ibid., para 26 and 27

[5]  Ibid., para 36

[6]  The Law on the Right to Obtain Information, approved by the Azerbaijani Parliament on 
30 September 2005 and signed by the President on 19 December 2005

7. Freedom of information: a fundamental 
right



32

Implementation of the law

Since its enactment more than six years ago, ongoing concerns have been raised about 
the implementation of the law. In particular the absence of a dedicated “Information 
Ombudsperson” has not allowed for any progress in terms of policy or resolving disputes around 
information requests. This situation did not improve when in December 2010 the Azerbaijani 
parliament decided to assign this role to the existing Ombudsman for Human Rights[7]. 

A culture of secrecy is still deeply entrenched in Azerbaijani society and the public authorities 
are adverse towards fulfilling their full obligations under the law. It has been broadly 
acknowledged that one of the reasons for the lack of access to information in Azerbaijan is the 
mindset within government institutions. In 2009, ARTICLE 19 issued a report, Time to Reset 
the Code Locks, which found that a culture prevails in which officials are scared to even provide 
insignificant information before obtaining permission[8]. In recent months even pro-government 
media have reportedly complained that they are more often refused information, often by 
government institutions[9]. 

Another comment made by Rashid Hajili, in 2006, when referring to a former mayor of Baku, 
still rings true today. The mayor was asked a question about the costs of renovation of streets 
and the construction of new roads. ”The man replied in the presence of numerous journalists: 
’Dear, what have you got to do with my pocket?’, refusing to answer the question. Unfortunately, 
the culture of regarding the state budget as one’s own pocket and information available to one 
as their own home secret still prevails in many state institutions”[10]. 

Based on its research of government websites, the Media Rights Institute reported in August 
2011 that the majority of the sites attempted to classify the expenditure of state funds[11]. The 
existence of websites is equally used by government officials to refuse to respond to information 
requests, who indicate that ”everything is on the site”[12]. Other refusals are motivated by the 
argument that the information was already broadcast by the media. For example, the State 
Committee for City Building and Architecture responded to a request for the Main Plan of Baku 
City that this would be given to information sources (press, television) periodically.

Freedom of information enables citizens to make informed choices and allows them to scrutinise 
the actions of their government. It is essential in creating a relationship of trust between state 
bodies and the general public, allowing for transparency and public participation in decision-
making. Without an individual right to access information, state authorities can control the flow 
of information, concealing material that is damaging to the government and selectively releasing 
information which the government deems appropriate for public consumption only. In such a 

[7]  http://contact.az/docs/2011/Social/09249774ru.htm

[8]  http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/azerbaijan-freedom-of-information-report.pdf

[9]  http://contact.az/docs/2011/Social/09249774ru.htm

[10]  http://www.osce.org/fom/19953

[11]  http://www.svobodainfo.org/en/node/1294, 1 September 2011

[12]  http://www.svobodainfo.org/en/node/1256, 18 August 2011



33

climate, corruption thrives and human rights violations can remain unchecked. 

The recent threats against journalist Khadija Ismayilova should be viewed against this 
background and are directly linked to the lack of freedom of information in Azerbaijan. 
Her ongoing investigations into corruption include requests to the government to disclose 
information about businesses run by members of the presidential family and others linked to the 
government[13]. Such businesses, both government-controlled and state-owned, have also been 
supported by court decisions allowing them to not disclose information about their activities and 
budgets.

For example, a 2009 court decision exempted the State Oil Company of Azerbaijan (SOCAR) 
from disclosing financial information based on the argument that it should not be considered an 
“information owner” that has to provide information about its expenditure and other financial 
issues. This decision, which ARTICLE 19[14] considered a violation of the right to freedom of 
information and contradicted Azerbaijan’s obligation to fight corruption, has now repeatedly 
been used by SOCAR to reject information requests. Access to information laws across Europe 
and the world guarantee access to information concerning the assets, finances and management 
of state-owned companies. Such restrictions are not necessary in a democratic society and 
prevent the legitimate gathering of information on a matter of public importance. 

[13] http://www.reportingproject.net/occrp/index.php/press-box/1346-occrp-journalist-khadija-ismayilova-receives-award

[14]  http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/azerbaijan-freedom-of-information-report.pdf, p. 34



34

 

On 1 March 2012, residents of the northern Azerbaijani town of Guba gathered to protest against 
a local official who publicly insulted the local community. News of the alleged insult was said to 
have spread after a video was posted on to YouTube. Following the protests, some of which led to 
attacks on properties owned by the governor, there were reports that some internet cafes were being 
searched in an attempt to identify the person who posted the video[1].

On 7 March 2012, prominent investigative journalist Khadija Ismayilova reported that she had been 
the victim of an attempted blackmail campaign. According to reports, Ismayilova was threatened 
in the most conventional of ways - she received a collection of intimate photographs through the 
post, with a note warning her to “behave” or she would be “defamed”[2]. Refusing to be silenced, 
Ismayilova went public with the blackmail attempt. In retaliation, on 14 March 2012, an intimate 
video of Ismayilova filmed by a hidden camera was posted to the internet[3].  

Ismayilova’s prominence on the internet undoubtedly contributed to the attempt to silence her. She 
has been hugely outspoken, reporting on corruption in the country, holding government officials to 
account, and not shying away from the taboo subject of the president: she has persistently embarked 
on investigations into President Aliyev’s conduct and business matters. In addition to her work as 
the host of a popular radio programme on Radio Free Europe/Radio Liberty’s Azerbaijani service, she 
is an active social networker, distributing her reports on Facebook regularly. Ismayilova currently has 
nearly 2,000 subscribers on Facebook, many of them journalists, civil society and political activists 
and bloggers focusing on Azerbaijan. The internet has made it possible for Ismayilova’s work to 
reach a wide audience; she has been a continual thorn in the side of Ilham Aliyev’s government 
chiefly because of the internet. 

These events demonstrate the pivotal role the internet is currently playing in Azerbaijan’s civil 
society activism, primarily in the capital but also, to a lesser degree, in towns outside Baku. Its 
role has grown significantly in the last 18 months, increasingly becoming an important means of 
communication for activists and a vital news source, particularly given the lack of pluralism in the 
country’s media. 

According to the OpenNet Initiative, Azerbaijan’s internet is “largely free from direct censorship”[4]. 
There are ever-increasing numbers of internet users, particularly in Baku, and the government has 
introduced significant initiatives, including bids for investment from the international business 
community, to boost the telecommunications sector as part of its broader plans to grow its economy 
and attract business. 

Roughly a third of the country - according to some reports, 27 per cent of the population - has 
access to the internet[5]. According to one report[6] there were over 36,000 internet users in 

[1]  http://www.eurasianet.org/node/65092

[2]  http://www.rferl.org/content/azerbaijan_ismailova_blackmail_rferl_journalists_threats/24509372.html

[3]  http://www.article19.org/resources.php/resource/2994/en/azerbaijan:-in-solidarity-with-khadija-ismayilova

[4] http://opennet.net/research/profiles/Azerbaijan

[5]  http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/inline_images/Azerbaijan_FOTN2011.pdf

[6]  http://www.internetworldstats.com/asia/az.htm

by Natasha Schmidt, Assistant Editor, Index On Censorship 

8. Freedom of expression online



35

Azerbaijan, with official figures citing over 13,000 domain names registered with the “.az” suffix[7]. 
Azerbaijan’s communications minister has stated that broadband internet users comprise 30 per 
cent of the population. However, about 90 per cent of this access is dial-up access only. 

Social networking has become popular with a population facing increasing clampdowns on the 
rights to freedom of peaceful assembly and freedom of association. One report put the number of 
Facebook users in Azerbaijan at over 500,000[8]. The Sing for Democracy campaign’s Facebook 
page enjoys more than 1,500 supporters; the page, set up in 2011, aims to raise awareness about 
the dire situation for free expression and human rights in the country ahead of the Eurovision Song 
Contest, to be hosted in Baku in May 2011. YouTube and Twitter are also becoming increasingly 
popular in the country.

As media workers and investigative journalists continue to be at significant risk of intimidation 
and even violence and as independent media finds itself threatened with lawsuits and without 
advertising revenue, the internet has become one of the most important ways of sharing and 
distributing information and galvanising support for civil society campaigns and actions. For 
example, Objectiv.tv has become a reliable resource for news that goes unreported in mainstream 
media: in recent months, it has regularly reported on property demolitions taking place as part of the 
process of “beautifying” Baku ahead of the Eurovision Song Contest. Citizen journalism has played 
an important role in these reports, as footage taken by mobile phones has been used to evidence the 
destruction caused by the demolitions. 

Acutely aware of how journalists, activists and those critical of the government use the internet to 
ensure their voices are heard, the Azerbaijani authorities are increasingly taking steps to control 
online content and clamping down on internet activists. As a result, those using the internet to 
disseminate pro-democracy views that do not coalesce with the official government line have been 
punished, receiving jail sentences and heavy fines.

Setting a precedent

In 2009, two activists, Emin Milli and Adnan Hajizade, were jailed on charges of hooliganism 
after posting a satirical video online. This was one in a series of events that demonstrated the 
government’s absolute intolerance of critical voices, but it also revealed that the authorities 
were becoming more aware of the internet’s role in campaigning, news distribution and for more 
widespread sharing of information about violations of human rights and free expression.  The severity 
of their prison sentences - 30 and 24 months - sent a clear message to those using the internet to 
make their voices heard[9]. 

In early 2011, in the wake of widespread protests in the Middle East and North Africa, the 
government clamped down on activists using social media to organise demonstrations calling for 
democratic reform, improved human rights and the right to exercise their right to free expression. 

[7]  http://www.news.az/articles/tech/56036

[8]  http://www.news.az/articles/tech/56094

[9]  http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/free-expression-under-attack.pdf, pp. 12-13



36

In addition to harassing and arresting youth involved with organising the demonstrations[10], police 
questioned a number of online activists in connection with their Facebook activities. These cases 
signalled an alarming new strategy on the part of Azerbaijani authorities. 

In addition to government pressure, some local state-run television stations also ran campaigns 
against social network sites, broadcasting interviews with psychologists and internet experts arguing 
that online activities could have a detrimental effect on Azerbaijan’s image and pose a threat to the 
country’s security[11].

In recent years, it has become almost commonplace for Azerbaijani courts to sentence journalists 
and activists based on charges not directly related to their work[12]. This has the effect of distancing 
journalists and civil society activists from the focus of their work and, more importantly, covering up 
the authorities’ hostility towards critical voices. Internet activists and journalists are no exception 
and have also been targeted in this way.

The Internet Governance Forum

The government is proud of its work improving the country’s internet infrastructure. Having secured 
its role as host to the seventh Annual Internet Governance Forum (IGF) in early November 2012, 
the Azerbaijani government undoubtedly sees itself as a prominent figure for technology innovation 
in the region[13]. In addition, it also points to the existence of anti-government websites as evidence 
that free expression is thriving in Azerbaijan, part of what the Azerbaijani ambassador to the UK has 
called a “remarkably lively media”[14].  

Though supporters of the IGF being hosted in Azerbaijan argue the event could help boost 
democratisation and allow internet users to build a stronger network, free expression advocates 
point to the case of Tunisia, which hosted the World Summit on Information Society, a forerunner 
to the IGF, in 2005, where the situation for activists, journalists and then-opposition politicians 
actually deteriorated following the conference. The most persuasive argument against the event is 
quite simply that Azerbaijan is not a democratic country[15]. Reporters Without Borders have labelled 
President Ilham Aliyev as a “predator of the internet”[16].

It is clear that investment in internet infrastructure across the country is in great demand. As the 
IPGA reported in autumn 2010, the digital divide is wide between rural and urban parts of the 
population. Regions outside the capital are poorly connected. 

[10]  See Chapter 5, ‘Freedom of expression and freedom of peaceful assembly: mutually reinforcing, mutually limited’

[11]  http://www.rferl.org/content/azerbaijan_activist_prison/2330387.html

[12]  See Chapter 4, ‘Political use of the law to silence freedom of expression’

[13]  http://www.itu.int/plenipotentiary/2010/statements/azerbaijan/mammadov.html

[14]  http://www.guardian.co.uk/world/2011/may/20/change-azerbaijan-long-before-eurovision

[15]  http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2011/azerbaijan

[16]  http://en.rsf.org/spip.php?page=predateur&id_article=37258



37

According to official statistics for 2010, 36 per cent out of nine million people living in Azerbaijan 
have access to the internet; of these, only 19 per cent have access to broadband. Most users employ 
dial-up technology, which often means slow and less reliable service[17]. Mobile technology is also 
used, with third generation (3G) technology being introduced to Azerbaijan in 2010[18]. Until late 
2011, 3G was only offered by one provider in the country; a report by Radio Free Europe/Radio 
Liberty linked the company’s majority shareholders to President Aliyev’s family[19]. In 2011, Azercell 
was issued a licence to provide 3G access.

Access to the internet outside Baku remains extremely limited. Even in Baku, where there is a solid 
infrastructure in place, the cost of using the internet can be prohibitive. Outside of the capital 
infrastructure is less reliable and many cannot afford the high subscription price[20].

Elections and the internet

Due to the growing influence of the internet, as well as to considerably improved access to the 
medium on a global level, Azerbaijan’s parliamentary elections in November 2010 saw the internet 
play a major role as a powerful campaigning tool for the first time. The ruling party used the internet 
as part of its campaign; however, its campaign focused primarily on television, most Azerbaijanis’ 
primary source of news and election information, and national and local newspapers. For many 
opposition politicians, however, the internet was the only available medium for communicating their 
campaign messages, policies and strategies; the internet was essentially the only arena in which the 
right to free expression could be fully exercised. Social networking sites and blogs made it possible 
for disenfranchised sections of Azerbaijani society to engage with alternative perspectives on how 
society and politics is taking shape in Azerbaijan. 

Blocking

There are reports of some websites being blocked for periods of time but for the most part the 
government has refrained from this type of direct internet censorship[21]. In March 2010, there 
were reports that Facebook, Yahoo, G-mail, and the website of the Azerbaijani service of Radio Free 
Europe/Radio Liberty were all blocked. In addition, the website of opposition newspaper Azadliq was 
blocked during the same time, a move that was thought to be connected to the site’s coverage of 
some of President Aliyev’s business deals in Dubai[22]. 

A lack of transparency in business and political life in Azerbaijan continues to be of significant 
concern to human rights and free expression advocates; corruption and undisclosed business policy 
plagues the internet as it does most aspects of society, severely jeopardising the public’s right to 

[17]  http://www.internetworldstats.com/asia/az.htm

[18]  http://www.itu.int/ITU-D/ict/newslog/Azercell+Launches+3G+Services+Azerbaijan.aspx

[19]  http://www.azadliq.az/index.php?option=com_content&view=article&id=7305:azerbaijani-
presidents-daughters-tied-to-fast-rising-telecoms-firm&catid=347:meqaleen&Itemid=545

[20]  http://www.easternpartnership.org/community/debate/republic-facebook-vs-republic-azerbaijan

[21]  http://www.eng.kavkaz-uzel.ru/articles/13149/

[22]  http://globalvoicesonline.org/2010/03/10/azerbaijan-confusion-over-internet-problems-with-azadliq-site/



38

information and accountable government and depriving the country of a healthy business ethos that 
engenders growth and promotes best practice. 

The more popular the internet becomes, the more the online media community fears restrictions 
might be imposed. There are signs that the government has begun filtering and blocking websites 
that host content that overtly challenges government policy and promotes democratic reform.

It is clear that in Azerbaijan, those pushing for real change in society - in politics and the health 
of free speech in the country - are increasingly using the internet to get news, images, information 
and campaign messages to a wider audience. For average citizens, too, the internet has become an 
easy way to share information about local events and changes to their communities brought in by 
a government eager to expand its wealth and develop its impact in the region. But with authorities 
increasingly aware of how powerful online tools can be, particularly in the wake of the Arab spring, 
there are signs that tighter restrictions on internet use and content are on the horizon. More 
importantly, those using the internet are increasingly at risk of imprisonment or even violence. This, 
as in so many areas of the Azerbaijani media environment, can often lead to a climate of fear and 
self-censorship. 



39

by Dominique Thierry, Media Development Consultant, World 
Association of Newspapers and News Publishers

The control exerted by the Azerbaijani authorities over mass media has been further 
strengthened since the IPGA’s joint mission to the country in September 2010, with less than a 
handful of outlets now contributing to pluralism in the media. 

Harassment and self-censorship

The authorities have continued to exert direct pressure through the imprisonment of journalists 
and bloggers, thus contributing to an already high level of self-censorship[1]. In marked contrast 
to its investigations into cases of allegations against journalists and bloggers, the state is much 
less swift in investigating cases of media activists and journalists being attacked. In virtually 
no case of violence against a journalist since the murder of editor Elmar Huseynov in 2005 has 
there been a serious investigation or prosecution for an attack. While journalists and bloggers 
remain behind bars in retaliation for their work, those who use violence to silence critical voices 
walk free[2].

Such discrepancy in treatment also appears in regulatory warnings: independent ANS TV 
received a strong warning for broadcasting programmes that may be offensive to minors or 
contain “erotic and cruel content”, while pro-government Lider TV did not receive warnings for 
broadcasting a sex tape in 2011 as part of a smear campaign against two opposition journalists, 
Natig Adilov and Gan Tural[3].

State control over broadcast media

In more subtle ways, the government has strengthened its hold over broadcast media, through 
regulations, direct ownership or indirect economic control. 

The government, especially the presidential administration, controls nearly all broadcast media 
outlets. Only one television channel, privately owned ANS TV, remains marginally independent. 
Still, on at least two occasions, ANS TV has had to tone down its independent reporting as it 
was suspended for 18 days in November 2006 and had to submit to a lengthy tax inspection 
following its coverage of the 2010 parliamentary elections[4].
 
The state budget generously funds both AzTV (provided with 32 million AZN in 2011[5]) as well 
as the public television channel, ITV (provided with 16.1 million AZN in 2011), while both 
continue to generate significant income from advertising. Neither broadcaster has published its 
accounts, and the introduction of subscription fees for ITV has been postponed until 2014[6].

The position of general director of AzTV is appointed by Azerbaijan’s president. AzTV maintains 

[1]  See Chapter 4, ‘Political use of the law to silence freedom of expression’

[2]  See Chapter 3, ‘Impunity for violence against journalists’

[3]  Institute for Reporters’ Freedom and Safety, Press Freedom in Azerbaijan: Six-month report, July 2011

[4]  IREX Media Sustainability Index 2011

[5]  1 AZN = 0.80 GBP, 15 March 2012

[6]  http://fes.ge/images/Fes_Files/2011-Publ-AM/web_medialandscapes_eng.pdf

9. State control of the media



40

a list of banned guests (mostly from the political opposition), while ITV has aired rare opposition 
broadcasts during elections campaigns. ITV is headed by a council of nine members elected by 
Parliament from a list compiled by various civil society actors, and is tasked with designating 
the station’s director general. However its powers were reduced in 2009, prompting the 
resignation of independent media actors from its board. 

While their true ownership remains difficult to establish, private broadcasters Lider, Space, Azar 
and Khazar TV all offer pro-governmental news coverage. As to the 14 regional channels, all but 
two operate below professional standards.

Biased broadcast regulatory authority

The regulatory authority, Azerbaijan’s National Television and Radio Council (NTRC), is fully 
funded from the state budget and all of its nine members are directly appointed by the 
president. 

The NTRC has demonstrated a clear bias in favour of the state in its approval of broadcast 
licences: state AzTV won both tenders organised by the council (Idman sports channel and 
Medeniyyet cultural TV), in clear violation of the broadcast anti-concentration law (Article 15 
of the Law on TV and Radio Broadcasting)[7]. The NTRC is now trying to bring under its control 
independent web television stations Objektiv and Kanal 13.

In its 10 years of activity, the NTRC has not published once a list of available radio and 
television frequencies, although it is required to do so once a year. According to the digital 
broadcasting establishment plan adopted by the Cabinet of Ministers in early 2011, stage one 
of digitalisation is supposed to take place in 2012 in Baku, Ganja and Nakhchivan, but no new 
licensing round has been announced for the future available frequencies. 

Media rights NGOs have established a watchdog organisation to shadow the NTRC’s activities, 
the Council of Control over the National Broadcaster[8].

Distorted advertising market

Television gets the lion’s share of the advertising market, with over 75 per cent of all revenue 
(40 million AZN in 2011), a sign of the distortion of the advertising market where in other 
countries television’s share is normally nearer to 55 or 60 per cent[9].  

The Azerbaijani economy is predominantly state-run and hence resources available on the 
market for media belong to the government. In 2008, 40 per cent of all expenses were paid by 
the banking sector and 25 per cent by telecom, all in the government’s control[10]. Privately-

[7]  Ibid

[8]  Project reports IMS – Azerbaijan Media Centre (AMC)

[9]  Zenith Optimedia 2011

[10]  Quote from AMC Editor’s Day, September 2011



41

owned telecom company Azercell is an exception in placing advertisement in oppositional 
newspapers. 

An estimated 4.3 million AZN goes to newspapers and websites. Opposition newspapers such as 
Yeni Musavat (which has the biggest print run in the country of approximately 10,000 per issue) 
earn virtually no advertising income. Among the top 10 selling newspapers (subscription and 
retail), only the state media score well in attracting advertising - a sign that media planning is 
politically biased.

State ownership of print media

Over 4,200 print media outlets and more than 50 news agencies are registered with the 
Ministry of Justice. In fact, less than 36 daily, about 100 weekly and over 80 monthly 
newspapers regularly publish. Eighty regional newspapers are the organs of the local executive 
powers, publishing a few times per month. Thirty are departmental or industrial publications 
supported by state agencies and enterprises funding their subscriptions. One-hundred and fifty 
are national publications concentrated in Baku. 

Eighty per cent of newspapers belong to the state, with obligatory subscriptions from 
government and state institutions, including universities, hospitals, schools and other state 
agencies, reaching 80 per cent of the print run (3,000 to 6,000 on average). 

The state thus maintains outlets with no reach or readership, in an endeavour to drown with 
a large number of outlets, the remaining handful of independent or oppositional newspapers. 
Among them is the Yeni Musavat oppositional paper, the voice of the Musavat party, and 
Azadliq - the Popular Front party’s organ. Popular independent newspapers Zerkalo and 
Russian-language Ekho are facing tremendous financial difficulties. In the context of increased 
competition from online media and the ongoing financial crisis, the overall drop in circulation is 
about 30 per cent since 2009, with further pressure from an undeveloped sales network[11].

Obstacles to print media sales

Forty-two per cent of the population has no access to press kiosks with, on average, one retail 
stand for 11,250 inhabitants. Over 70 per cent of the distribution has fallen under government 
control with two companies, Azermetbuatyayim in the regions, and Gasid in Baku and Sumgayit, 
distributing mostly pro-government papers[12]. The private distributor Qaya had all of its kiosks 
confiscated and not returned despite a 2005 presidential decree ordering their restoration. 

In Baku, the number of kiosks has been further reduced with the installation of new 
standardised luxurious kiosks with shorter opening hours in order to further limit citizens’ 
access to newspapers and dominant non-media sales. Oppositional and independent 
newspapers have to rely on street vendors to sell their copies with ever-increasing barriers 
resulting in fewer sales. For example, so far in 2012, Yeni Musavat has reported drops of 1,500 

[11]  NAJAF NAJAFOV ENLIGHTENMENT AND CHARITY FOUNDATION report 2012

[12]  http://www.wan-press.org/pfreedom/articles.php?id=5168, WAN-IFRA Press Freedom Mission to Azerbaijan, 22 to 24 September 2009



42

copies for each issue with a print run at 10,000.

State subsidies buying loyalty

Since 2005, state subsidies have been put in place and have contributed to distorting the 
market; 30 newspapers receive less than 2,000 AZN each. In 2008, 38 print media outlets 
received 5,000 AZN each, while in 2009, 39 newspapers received 10,000 AZN each. 

In 2009, the State Fund for State Support to Mass Media was established with a budget of 1.3 
million AZN and a further two million AZN in 2010. In July 2010, on the occasion of the 135th 
anniversary of the Azerbaijan’s press, large cash awards were handed over to journalists along 
with medals and gifts. A presidential decree also granted the fund of five million AZN to build a 
residential complex for journalists, thus adding the possibility of exerting direct pressure on the 
private lives of journalists forced into obedience in order to keep their homes[13].

In 2011, 2.4 million AZN was awarded to the State Fund and up to two instalments of 20,000 
AZN have been paid per outlet.

The originally positive idea of financially supporting media development was distorted as the 
fund turned into a loyalty-buying machine. The state funds have been used to provide life 
support to state media rather than helping to create a fair and open market.

Self-regulation discredited

Created in March 2003 as a membership-based, self-regulatory body, the National Press 
Council monitors violations of the Ethical Code and published last year a blacklist of 100 
media so corrupted that they are described as “racketeer journalists blackmailing citizens and 
companies” to extort cash.  This list provides the government with an argument supporting the 
retention of criminal libel provisions, but at the same time, the Council, with the support of the 
OSCE, introduced in Parliament a draft law decriminalising libel.

In its nine years of existence, the National Press Council lost its influence as independent 
media grew weaker and membership decreased. In 2011, the Council tried to acquire more 
discretionary powers enabling it to suspend a publication in the case of a violation of the 
Ethical Code. But it further discredited itself as its president is also the head of the Azerbaijan 
Committee to Protect Journalists (no connection to the New York-based organisation). In late 
December 2010, the Committee designated President Aliyev as a “Friend of the Journalists”, 
prompting the previous winner, the leader of the opposition, to send back his award.

Restriction on internet access

The state holds a monopoly on internet-access provision and as a result, the country counts a 

[13]  http://fes.ge/images/Fes_Files/2011-Publ-AM/web_medialandscapes_eng.pdf



43

mere 2,420,000 users of a population of over nine million. 

State-run Delta Telecom still maintains a monopoly on internet provision with 30 local 
providers. Delta is preventing larger capacity and faster speed while maintaining high 
subscription rates. In mid-2010, NGO action helped cut rates by half, but prices still remain 
much higher than in the regions and quality has dropped[14].

The reduction in capacity and quality access is an obstacle to the development of online 
services, the last area of real independent freedom. The last true independent news agency, 
Turan, is online, up to 10 web TV and radio stations are online and the internet remains the 
only place to get the truth about events.

Furthermore, besides harassment of bloggers, several sites such as those of Azadliq newspaper 
and radio sites have been subjected to cyber-attacks initiated from within the country[15].

[14]  IREX Media Sustainability Index 2011

[15]  See Chapter 8, ‘Freedom of expression online’



44

by Adrien Collin, Project Officer, International Federation of 
Journalists[1]

Code of Ethics

In September 2010, an amended version of the Code of Ethics for Azerbaijani Journalists was 
launched by the OSCE Office in cooperation with the Azerbaijan Press Council[2].  

The new document focuses on four principles: to serve the truth, accuracy and objectivity; to ap-
proach information sources respectfully; to protect honour, dignity and personal immunity; and to 
protect the reputations of journalists and their organisations.

Fifteen months after its launch the main ethical problems remain in the Azerbaijani media. 
Despite efforts to publicise the code, its principles are unlikely to become more than guidelines, 
unless greater resources can be invested into monitoring, education and training.

The Press Council plays a strategic role with respect to the code. It set up a complaints commis-
sion years ago but today regrettably the commission works behind closed doors and refuses to 
publish its deliberations. This lack of transparency does serious damage to its credibility, further 
reducing public trust and confidence in the Press Council as a self-regulatory body. The political 
influence at play in the media and within the Press Council itself has further tarnished its im-
age with many journalists and media organisations, who see it very much as a tool of government 
control.

The Press Council has also engaged in blacklisting media organisations which do not follow the 
new code, creating further discord between the self-regulatory body and the profession itself. The 
blacklisting of media organisations is seen as a way to limit freedom of expression. However, the 
Press Council is still considered by many to be the best means of regulating the profession, on the 
condition that major changes are implemented to re-establish its credibility. 

Professionalism of the media

Professionalism and ethics remain a major challenge for Azerbaijani media. Significantly, despite 
Professionalism and ethics continue to be major challenges for Azerbaijani media. Significantly, 
despite the problems with the Press Council, most interviewees acknowledged an overall improve-
ment in ethical standards and professional behaviour over the years, which they attributed to the 
numerous trainings delivered to journalists. A general public demanding a better quality of jour-
nalism was also highlighted as a major drive for future change. 

Even though progress has been made, journalists still do not enjoy the necessary freedom to exer-
cise responsibility. A high level of political and managerial interference remains a major feature of 
Azerbaijani journalism, further dragging down the overall quality of journalism in the country.

Journalists and editors are too close to their political sponsors, whether the government or opposi-
tion political parties. Many do not consider the fact that, regardless of the media outlet for which 
they work, they face similar forms of constraints in their journalistic activities.  This is as true for 

[1] This chapter is based on information gathered by the International Federation of Journalists 
under its on-going project, ‘Ethical Journalism Initiative Azerbaijan’

[2]  http://www.osce.org/baku/72214

10. Ethics, professionalism and self-regulation 
of the media



45

many opposition media as it is for pro-government media.

It is essential for professional journalists to be seen as independent and objective reporters of the 
truth, not attached to a particular political interest.

There is a lack of editorial independence and professional standards in the media which is needed 
to benefit public engagement in political debate. This would strengthen democratic processes and 
provide the public and government officials with the information necessary to conduct informed 
public debate on relevant policies.

Working conditions

In addition to the intense level of political interference in the daily work of journalists, the appal-
lIn addition to the intense level of political interference in the daily work of journalists, the appall-
ing conditions in which many journalists are forced to work are a root cause of poor ethical stand-
ards. Since the IPGA’s mission to Azerbaijan in September 2010, little progress has been made 
in addressing the difficult labour conditions faced by journalists. Renewed efforts carried out by 
journalists’ unions to pressure employers to issue proper contracts have had limited impact. While 
contracts may exist, journalists often are paid the official minimum wage while receiving supple-
ments to their salaries in cash, thereby enabling the employer to avoid paying taxes.

Employers often top up their employees’ salaries through brown-envelope payments. This is also 
widely used as a means to pressure journalists into writing about certain issues fitting political 
agendas. The undeclared payments are an effective way of undermining independence and ethical 
standards as journalists are dependent on their editors and their decisions. From the journalist’s 
point of view, going against an editor’s decision can have a direct impact on their monthly income. 

Unions and employers should do more to end these practices, which create a corrupting environ-
ment for the profession. The Labour Ministry’s failure to uphold the labour law means thousands 
of journalists will retire with very low pensions. 

 It is not possible to expect high professional and ethical standards to develop while journalists 
are required to operate with low and uncertain salaries and without employment stability. When 
journalists can be hired and fired at will, they are not in the position to demand respect for their 
professional independence. 

Professionalism is closely linked with an improving financial situation for independent and opposi-
tion media. Many independent and opposition media outlets in Azerbaijan are financially unsus-
tainable. This is primarily due to pressure by the authorities on advertisers, as well as advertisers’ 
fear of retaliation, which has resulted in very low advertising revenues for these outlets. Other 
reasons for financial constraints are the small advertising market and low circulation figures for 
print media. No progress has been noted in these areas. 



46

Need for reform

The journalists’ community in Azerbaijan has stated that it is only through industry-driven initia
tives that engage all sides of the media that the necessary reform and development of professional 
journalism will take place.

For this to happen, a cross-industry working group should be formed which would be charged with 
media reforms in the country. The working group should involve all sectors of the industry: the 
employers, editors, journalists, their unions, media NGOs and the Press Council. This body should 
set out the strategy for long-term media reform including guidelines on editorial independence 
and editorial statutes, self-regulatory instruments, pluralist and structured media ownership, as 
well as working conditions in line with international standards.



47

The government of Azerbaijan and its affiliates work hard to present the country as a modern, 
outward looking state with investment opportunities for multinational corporations. According to 
internet magazine Contact, in 2011 the government’s budget for promoting Azerbaijan rose to 
AZN 30,000,000[1]. This is likely to be an underestimate as regime affiliates such as Kamaladdin 
Heydarov, one of the country’s richest individuals, sponsor state-promoting organisations such as 
The European Azerbaijan Society (“TEAS”). 

The government of Azerbaijan works particularly hard to influence opinion at the Parliamentary 
Assembly of the Council of Europe (PACE), the political branch of the Council of Europe (COE). 
Considering the importance of its role as a bridge between states of the former Soviet Union and 
the European Union, the lack of rules governing the behaviour and ethics of its parliamentary 
members raises cause for concern. For instance there is no declaration of members’ interests; 
members only need to declare an interest orally in a debate and only four of the 47 European 
member states have legal restrictions on lobbying. The former Chair of PACE’s Political Affairs 
Committee, Goran Lindblad, is one such lobbyist. Formally co-rapporteur on Armenia, after losing 
his Swedish seat in the parliamentary elections, he was hired as a “contract lobbyist” for TEAS. 
The Armenians described the decision as a “disgrace”. Lindblad continued to use his PACE 
pass to enter the building and even turned up to one political group dinner whilst paid by TEAS 
alongside his old colleagues. His influence is notable[2].

Another former PACE delegate from Germany, Eduard Lintner, between 2002 and 2005 the Chair 
of PACE’s Committee on Legal Affairs and Human Rights and a member of PACE’s Committee 
on Honouring Obligations and Commitments by Member States, also became a lobbyist for 
Azerbaijani interests. His important role in COE reports on the human rights situation in 
Azerbaijan made him a perfect hire for the Berlin-based Society for the Promotion of German-
Azerbaijani Relations, a lobbying group funded by Azerbaijan. According to Der Spiegel, Linter 
stood down from the committee as members were too rigorous in denouncing human rights 
violations whilst he preferred to “usher [Azerbaijan] along in a supportive way”[3]. Human rights 
groups and coalitions including the IPGA have faced obstacles in raising the behaviour of 
Azerbaijan in debates and in attempting to use PACE to hold Azerbaijan accountable for upholding 
its human rights obligations. 

Azerbaijan’s influence within the COE gives it the space to flaunt the rules. Christoph Strässer, 
a German PACE delegate who is the Special Rapporteur tasked with examining the situation of 
political prisoners in Azerbaijan, has been refused a visa to conduct a fact-finding mission to 
Azerbaijan[4]. This refusal has angered German parliamentarians to the extent that the Bundestag’s 
Committee on Human Rights and Humanitarian Aid drafted a resolution demanding Strässer be 
granted a visa. Such is the influence of the government of Azerbaijan in Germany (see below) that 
the draft resolution was leaked to the country’s ambassador[5].   

[1]  http://www.contact.az/docs/2011/Social/122113200en.htm

[2]  Private Eye, ‘Council of Despair’,  16 August 2011

[3]  http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,806769,00.html

[4]  See Chapter 4, ‘Political use of the law to silence freedom of expression’

[5]  http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,806769,00.html

by Mike Harris, Head of Advocacy, Index On Censorship

11. Azerbaijan’s image problem



48

The European Azerbaijan Society

The London-based TEAS is one of the slickest and most well-funded lobbying operations 
anywhere in Europe. The President of TEAS is Taleh Heydarov, the son of Kamaladdin Heydarov, 
described in a US embassy cable leaked by Wikileaks as possibly ‘more powerful than the 
president himself… Heydarov controls more visible assets and wealth within the country than 
the president’[6]. The leaked cable explains how Heydarov built his power network (from his 
position as Chairman of the State Customs Committee, and his current position as Minister 
of Emergency Situations) which includes a paramilitary unit with anti-aircraft battery, a unit 
of building inspectors that can stop any construction project in the country they deem to be 
“unsafe”, and a family Airbus A319 corporate jet. The Wikileaks cable goes on to outline the 
structure of the company: “Many of the family’s operations are part of the ‘Gilan’, ‘Qabala’… 
or ‘United Enterprises International’ family of companies”, which are involved in construction, 
tourism, banking and have monopoly control of the juice drinks market. All of these companies 
are registered at the same address as TEAS, and TEAS is described as an “affiliate” of United 
Enterprises International. 

With Azerbaijan’s notoriously poor human rights record, British MPs ought to be concerned about 
the propriety of any organisation lobbying and taking MPs on “fact-finding missions”. Yet, Mark 
Field MP has taken two trips from TEAS worth GBP 6,000. In May 2011, he was joined on one 
delegation by Bob Blackman MP, Stephen Hammond MP, and former Sports Minister, Labour’s 
Gerry Sutcliffe MP at a cost to TEAS of GBP 3,500 per parliamentarian.  Mark Field has also been 
“advising” TEAS on cultural, economic, diplomatic and political issues in the South Caucasus 
region, charging GBP 166 per hour. Field managed 122 words on his personal website about how 
he divided his Sky Digital package between his allowances as an MP and his personal pocket – 
but not a single word on his contract with TEAS, which he estimated would be worth GBP 5,000-
10,000 in 2012 alone[7].

At the end of 2011, a parliamentary Early Day Motion was tabled in the UK House of Commons 
congratulating Azerbaijan on the 20th anniversary of its independence from the Soviet Union[8]. 
All bar one of the primary sponsors of the motion had received paid-for trips to Azerbaijan from 
TEAS. Taleh Heydarov enjoys a position of influence within the UK. In 2009, he was introduced 
to Princes William and Harry at the Beaufort Polo Club in Gloucestershire. TEAS itself employs 
influential staffers from the British political establishment. One of TEAS’ chief lobbyists, Lionel 
Zetter, is the former Managing Director of Parliamentary Monitoring Services and the author of a 
series of profiles on every elected parliamentarian[9].

[6]  http://www.guardian.co.uk/world/us-embassy-cables-documents/250614

[7]  http://www.markfieldmp.com/

[8] http://www.parliament.uk/business/publications/business-papers/commons/early-
day-motions/edm-detail1/?session=2010-12&edmnumber=2204

[9] http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/8299344/WikiLeaks-William-Harry-and-the-Abramovich-of-Azerbaijan.html



49

Germany

There is also a significant lobbying operation by Azerbaijan in Germany. The government has 
hired the Berlin-based Consultum Communications public relations agency[10]. The Director of 
Consultum, Hans-Erich Bilges is a former editor of Bild, Germany’s highest circulation newspaper. 
His firm has also advised the authoritarian governments of Belarus and Kazakhstan. 

On 29 September 2011, a German gala to celebrate Azerbaijan’s 20th year of independence was 
held at the Berlin’s German Historical Museum and attended by luminaries of the political scene 
including the wife of the then-President of Germany Christian Wulff, former Foreign Minister 
Hans-Dietrich Genscher (1982-1992) and former Economics Minister Michael Glos (2005-2009). 
The latter, Genscher and Glos, are board members of Consultum. 

“I wouldn’t have gone (to the event),” said Markus Löning, the German government’s human 
rights commissioner. German MP Marina Schuster agreed: “Azerbaijan’s behaviour here borders 
on brazenness. This kind of lobbying work goes far beyond what is acceptable”[11]. 

The government of Azerbaijan mirrors the activities of TEAS in inviting German parliamentarians 
to visit the country on trips described as “pseudo-academic” by Viola von Cramon, a German MP. 
In September 2011, a group of German politicians including Karl-Georg Wellmann and Stefan 
Liebich visited Azerbaijan enjoying business-class plane seats, lodging in a luxury hotel, a gala 
dinner and a speech delivered by President Aliyev[12].

The propaganda campaign extends to the publication of a fashion-arts magazine, Baku. Baku 
is edited by Leyla Aliyeva, the eldest daughter of the President of Azerbaijan and published 
by Conde Nast. The magazine has an initial print run of 20,000 and is distributed in premier 
locations across the UK, France and the US[13]. The magazine has been so generously funded it 
even has its own font[14]. With adverts from luxury brands Tiffany & Co, Dior and Bulgari (all of 
which have outlets in Azerbaijan), and articles on graffiti artists and edgy culture, the magazine 
gives the strong impression of a pluralistic Azerbaijan comfortable with Western values. 

Azerbaijan devotes considerable effort and resource to airbrush over its human rights violations. 
It has lobbied hard at the COE and at national government level to persuade parliamentarians 
that the lack of a free media or its political prisoners are not worthy of special attention – or can 
be justified in the context of the ongoing Nagorno-Karabakh conflict. This distortion of the truth 
makes the work of human rights defenders all the more difficult; but by highlighting the methods 
of the government and its supporters, civil society can fight back more effectively. 

[10] http://www.handelsblatt.com/politik/international/auf-investorensuche-oh-wie-schoen-ist-aserbaidschan/6125260.html

[11]  http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,806769,00.html

[12]  Ibid

[13]  http://www.mediaweek.co.uk/news/1077517/CondE-Nast-publish-international-edition-Baku-magazine/

[14]  http://www.swisstypefaces.com/type-services/exclusive-typefaces/baku-international/



50

As a result of the trends examined in this report, the gap between Azerbaijan’s international freedom 
of expression obligations and the protection of this right in practice is vast. Equally massive is the 
gap between the slick image being promoted by the government and the on-ground reality in the 
country. As it becomes more and more difficult to reconcile these two pictures of very different 
Azerbaijans, it is no longer feasible for international actors with interests in Azerbaijan to ignore 
what is really happening in the country.

One question that often comes up in discussions with Azerbaijani journalists, human rights 
defenders and political activists is: what will happen after Eurovision? Those working to tell the 
truth about Azerbaijan in this brief period of international media scrutiny fear reprisal when this 
international attention has gone. This is a valid concern as some of these individuals have already 
begun to be targeted by the authorities.

The IPGA hopes that this report will prompt the international community to redouble efforts to 
monitor the freedom of expression situation in Azerbaijan and hold the authorities accountable for 
their actions – both immediately and in the long-term. Without sustained attention to the issues 
raised in this report and support for independent voices in Azerbaijan, the truth will become an 
increasingly rare commodity indeed.

12. Conclusion



51

AZN Azerbaijani New Manat

COE Council of Europe

ECHR European Convention on Human   
 Rights

ECtHR European Court of Human Rights

EMC Election Monitoring Center

EMDS Election Monitoring and Democracy  
 Studies Center

GBP British Pound

ICCPR International Covenant on Civil and  
 Political Rights

IGF Internet Governance Forum

IPGA International Partnership Group for  
 Azerbaijan

IRFS Institute for Reporters’ Freedom and  
 Safety

MRI Media Rights Institute

Appendix 1: list of acronyms used in this 
report



52

NGO Non-governmental organisation

ODIHR Office for Democratic Institutions   
 and Human Rights

OSCE Organization for Security and Co-  
 Operation in Europe

PACE  Parliamentary Assembly of the    
  Council of Europe

MP Member of Parliament

RFE/RL Radio Free Europe/Radio Liberty

RTI Right to access information

SOCAR State Oil Company of Azerbaijan

TEAS The European Azerbaijan Society

UDHR Universal Declaration of Human   
 Rights

UN United Nations



53



 

ARTICLE 19  Free Word Centre  60 Farringdon Road  London EC1R 3GA 
T +44 20 7324 2500  F +44 20 7490 0566  
E info@article19.org  W www.article19.org

© ARTICLE 19

DEFENDING FREEDOM  
OF EXPRESSION AND INFORMATION


